افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

عالمي بلخي: به رسمیت شناخته نشدن مذهب جعفري نارضایتی ۱۰ میلیون شهروند را در پی خواهد داشت

همايش يادبود از بيست و هفتمين سالروز شهادت سيد علي اكبر مصباح امروز ( پنجشنبه ٧ دلو ) توسط مرکز فعالیت های فرهنگی تبیان در كابل برگزار گرديد .
سيد حسين عالمي بلخي، رييس دارالانشاء شوراي علماي شيعه در اين مراسم در باره شخصيت و مقام علي اكبر مصباح بياناتي را ابراز نمود. او همچنان گفت:” مذهب جعفری و جامعه شيعه بايد به رسميت شناخته شود و همچنان مردم بايد دست به دست هم بدهند تا برای مشكلات پیش آمده راه حل پیدا کنند”. وي افزود كه اگر مذهب جعفري به رسميت شناخته نشود و حكومت همه شمول تشکیل نشود، بيش از ١٠ ميليون مردم افغانستان از حكومت امارت اسلامي ناراضي خواهند بود. بلخی افزود افرادي كه از بيرون دسيسه چيني ميكند تيرشان به خاك خواهد خورد و این اقدامات نتیجه نخواهد داد.
در همین حال سید عیسی حسيني مزاري، رييس مركز فعاليت هاي فرهنگي تبيان در کابل، در رابطه با بيست و هفتمین سالروز ترور (مصباح) از وی ياد نموده افزود
آقای مصباح کار خود را با حرکت فرهنگی شروع کرد وکتاب خانه ی را در لیسه باختر تاسیس نمود که دانشجویان از آن استفاده می‌کردند.


آقای مزاری افزود: “مصباح يك شخصيت علمي، فرهنگي و جهادي بود كه فعاليت خود را از سال هاي ١٣٥٤ در ولايت بلخ آغاز نمود و همچنان افزود كه وي بنيان گذار سازمان فدايان اسلام و آغازگر جهاد در سمت شمال بود”.
رضواني بامياني رئيس دفتر آيت الله حكيم، در این کنفرانس بيان كرد كه جامعه افغانستان جامعه نخبه كش است و کشتن افراد بسيار كار آساني شده است. وي افزود كه جنگ راه حل نیست و حكومت امارت اسلامي هم نبايد برای حکومتداری به زور متوصل شوند. بامیانی گفت:” يك چهارم جمعيت افغانستان را مردم شيعه تشكيل داده اند. در حكومت امارت اسلامي فعلا نماینده گانی از اهل تشیع وجود ندارد و حكومت امارت اسلامي بايد به مطالبات مردم شيعه پاسخ مثبت بدهد.
به باور  وي- ٩٠ درصد بدبختي و فقر مردم افغانستان بخاطر دخالت هاي امريكا ميباشد.
این گفته ها درحالی ابراز می‌شود که چندی قبل شوراي علماي شيعه نیز از به رسمیت نشناخته شدن مذهب جعفری از سوی امارت اسلامی انتقاد کرده بودند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن