اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

عامل عمده مشکلات کنونی افغانستان بی‌سوادی است

 

 

داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت می‌گوید که بخش بزرگ چالش‌های کنونی کشور ناشی از بی‌سوادی و کم سوادی در میان طبقات مختلف جامعه است.

به گزارش خبرگزاری رشد، رییس اجرای حکومت که در مراسم بسیج ملی برای محو بی سوادی در کابل صحبت می‌کرد گفت که تطبیق برنامه‌ها در این بخش، نیازمند همکاری و توجه همه مردم کشور است.

آقای عبدالله با ابراز نگرانی از عدم دسترسی شماری از افراد به مراکز سوادآموزی گفت که نقش علما در این راستا کلیدی و ارزنده است.

عبدالله گفت: “اگر مشکلات سواد در کشور حل شود چالش‌ها نیز کاهش می‌یابند تلاش‌ها برای بلند بردن سواد و معیاری سازی آموزش در کشور صورت گرفته؛ اما بسنده نبوده و بلندبردن سطح سواد شهروندان از اولویت‌های کاری حکومت وحدت ملی است.”

رییس اجرایی نقش علمای دینی و شهروندان را در معیاری سازی و بلند بردن سطح سواد شهروندان کشور موثر می‌خواند و تاکید دارد که بی سوادی و سطح پایین سواد قابل تحمل نیست.

دیروز اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف در مراسم گرامیداشت از روز جهانی سواد گفت، نزدیک به ۶۰ درصد جمعیت افغانستانبی‌سواد اند و تنها ۴۰ درصد شهروندان افغانستان با سواد هستند.

اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف افغانستان گفت که محو بی سوادی به همکاری مشترک دولت و مردم نیاز دارد.

به گفته مقامات این وزارت بیش از ۱۵ هزار مرکز سوادآموزی در افغانستان فعال اند که نزدیک به ۵۰۰ هزار بی‌سواد را زیر پوشش قرار می‌دهد.

سردار محمد رحیمی، معاون سواد‌آموزی وزارت معارف هر چند وضعیت سوادآموزی در افغانستان را مطلوب نمی داند؛ اما می‌گوید که برای انسجام و هماهنگی ادارات دولتی و غیردولتی طرح بسیج ملی آماده شده که با تطبیق آن هزینه‌های سوادآموزی در افغانستان کاهش یافته و برنامه سوادآموزی موثرتر به پیش خواهد رفت.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن