افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

امضای توافقنامه با حزب اسلامی، چهره سیاه جنگی گلبدین را سفید نخواهد کرد

امضای توافقنامه با حزب اسلامی، چهره سیاه جنگی گلبدین را سفید نخواهد کرد

آگاهان سیاسی به این باور اند که آمدن حزب اسلامی در چوکات نظام افغانستان هیچ تغییری بر اوضاع جاری کشور نخواهد آورد.

به باور آنها، توافقنامه دولت افغانستان با حزب اسلامی نقض سریع حقوق بشری می‌باشد و توافقنامه سیاسی نمی‌تواند چهره سیاه جنگی گلبدین را سفید سازد.

عزیزالله نوری استاد دانشگاه به خبرگزاری رشد می گوید: امضای توافق نامه سیاسی با حزب اسلامی افغانستان نقض سریع حقوق بشری است.

نوری گفت: “ما با جنبه سیاسی توافقنامه کاری نداریم، اما از نگاه حقوق بشری، نقص حقوق بشر است”.

وی تصریح کرد: حزب اسلامی در دهه ۷۰ عملا داخل جنگ بود و جنایت بزرگ ضد بشری را مرتکب شده است.

نوری با بیان اینکه حزب اسلامی با انجام  جنایت جنگی قبلی‌شان اکتفا نکرد، گفت: این حزب از ایجاد حکومت مردم سالاری در افغانستان هم به حیث اپوزسیون مسلح دولت و از کشتار نیروهای امنیتی دست نکشید و به پروسه ضد بشری‌اش ادامه داد.

وی با انتقاد تند از حکومت قبلی و فعلی افغانستان گفت: حکومت کرزی در ۱۵ سال گذشته نتوانست زمینه محاکمه کسانی که به جرایم ضد انسانی متهم اند را فراهم کنند.

استاد عزیزالله نوری گفت: توافق نامه بوجود آمده با حزب اسلامی یک توافق سیاسی است و توافق سیاسی نمی تواند، آثار ضد انسانی را از دامن کسی پاک کند.

به گفته این استاد دانشگاه، بحث محاکمه و متهم بودن به کشتار هزاران شهروند همچنان پا برجا است و خواهد ماند.

نوری اظهار کرد: مطابق اسناد و قوانین بین‌المللی بحث محاکمه مشمول زمان نبوده و به اراده هیچ دولتی نمی باشد که تعیین و تکلیف کنند.

این استاد دانشگاه می گوید: هیچ دولتی نمی تواند بگوید که با توافق سیاسی تمام مشکلات ضد بشری حل شده است.

نوری علاوه کرد: جرایم ضد بشری در قوانین بین المللی تعریف شده و تابع زمان و مکان خاص نیست و همیشه قابلیت پیگیری را داشته و افراد متهم را مجازات خواهد کرد.

عزیز الله نوری گفت: حزب اسلامی چه در جنگ‌های داخلی و چه در جنگ با دولت جمهوری اسلامی افغانستان، قوانین جنگی را مراعات نکرده و مرتکب جنایت عظیم شده است.

نوری افزود: توافق با حزب اسلامی، نادیده گرفتن خون شهدای مظلوم افغانستان می باشد.

او باور دارد که بازماندگان قربانی‌های که توسط حزب اسلامی به قتل رسیده‌اند؛ بالای دولت افغانستان حق دارند که زمینه محاکمه بین المللی افراد متهم چون گلبدین و امثال او را فراهم کنند.

محمد رقیب فیاض – کابل

 

 

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن