اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

علومی می رود/ بر چوکی وزارت داخله چه کسی تکیه خواهد زد؟

 

در اوج انتقادها بر سر افزایش روز افزود ناامنی در افغانستان، به زودی تغییرهای گسترده در تشکیل نهادهای امنیتی افغانستان به وجود خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری رشد، به نقل از خبرگزاری رویترز، منبع‌ها می‌گویند که شخصیت‌های تازه برای رهبری نهاد‌های امنیتی به ویژه وزارت امور داخله، در یک بسته‌ی پیشنهادی، به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد.

منبع‌های گفته‌اند که جنرال نورالحق علومی، وزیر امور داخله به حیث سفیر به یکی از کشورها اروپایی گماشته خواهد شد.

آنان علاوه کردند که به جای آقای علومی، جنرال تاج محمد جاهد، فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر در هرات، به حیث نامزد وزیر وزارت داخله معرفی خواهد شد.

به همین ترتیب منبع‌ها اضافه کردند که:

جنرال هلال الدین به حیث معین اول وزارت امور داخله؛

جنرال سالم احساس به حیث معین امنیتی وزارت امور داخله؛

صبغت الله سایق به حیث معین مبارزه با موادمخدر وزارت امور داخله؛

با این حال، منبع‌ها گفته اند که تا هنوز نام این شخص‌ها نهایی نیست و احتمالن تغییر خواهد کرد.

همزمان با این، گفته می‌شود که نامزدانی برای پست‌های وزارت دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی نیز به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد.

ولی تا کنون نام‌های چهره‌هایی که برای پست‌های این وزارت و ریاست معرفی خواهند شد، آشکار نشده است.

در رابطه به این موضوع، ریاست جمهوری و اجرایی حاضر به اظهار نظر نشدند واز سوی دیگر این گزارش‌ها تا اکنون ازسوی منبع‌های رسمی تایید نشده است.

در همین حال، رویترز به نقل از منبع‌های نامشخص گفته است که آقای علومی احتمالن پس از انتقادهای روز افزون در مورد خرابی وضعیت امنیتی، استعفای خود را به ریاست جمهوری پیش کند.

ظفر هاشمی،معاون سخنگوی رییس جمهور، در پاسخ به پرسش رویترز با رد نکردن استعفای آقای علومی گفته است که اصلاح‌ها به خاطر بلند رفتن موثریت از جمله‌ی اولویت‌‌های حکومت وحدت ملی است که وزارت داخله نیز شامل این اصلاح ها شده ‌می‌توانید.

دقیقه‌هایی پس از نشر گزارش رویترز، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله، موضوع استعفای آقای علومی را در کرد.

احتمال این تغییرها درحالی مطرح می‌شود که جنگ در برخی از ولایتهای کشور به شدت ادامه دارد و تلفات نیروهای امنیتی نیز در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

چندی پیش مسوولان وزارت امور داخله اعلام کرده بودند که در پی رویدادهای اخیر در حوزه‌های هشتم و دوازدهم، آمران این حوزه‌ها برکنار شدند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن