افغانستانبرگزیده های سایت

علیه (استفن کارتر) اقامه دعوا خواهیم کرد

اخیرا گلوبال ویتنس (یک نهاد پژوهشی بین‌المللی مستقر در لندن و واشنگتن)،‌ در تحقیق تازه‌اش نوشته است که درآمد گروه‌های مسلح، از جمله طالبان از معدن کوچکی در ولایت بدخشان، برابر با کل عواید افغانستان از بخش معدن است.

در این تحقیق آمده است که رقابت مافیای اقتصادی بر سر کنترل معادن بدخشان، ائتلافی ناهمگون را به وجود آورده که در مواردی طالبان، فرماندهان محلی حزب جمعیت اسلامی و برخی از مقامات ارشد دولتی را در یک صف قرار داده است.

در این تحقیق از زلمی مجددی و ذکریا سودا اعضای مجلس نمایندگان نیز به عنوان قاچاقچیان معدن لاجورد یاد شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ زلمی مجددی نماینده مردم بدخشان در مجلس،‌ امروز در یک نشست خبری، این اتهامات را بی‌اساس و تبلیغات محض عنوان کرد.

وی افزود: “من نه در تجارت لاجورد دست داشته ام و نه در استخراج آن، من یک نماینده مردم هستم. من زمانی در راس اداره‌ای بودم که دو تا سه هزار نفر افراد مسلح داشت که مسئولیت تامین امنیت کابینه، بانک‌ها و تاسیسات مهم دولتی را داشت. ولی من از این سمت استعفا دادم و رفتم نماینده مردم شدم. یک فردی که عرصه نظامی را ترک کرده و در عرصه غیرنظامی خدمت می‌کند، چطور می تواند که اربکی داشته باشد.”

آقای مجددی علاوه کرد: “گزارش گلوبال ویتنس،‌ خلاف قوانین رسانه ای، بی‌اساس و دور از واقعیت است. این گزارش با یک سروی ساده که از ۶۰ نفر پرسش شده، آماده گردیده است”.

وی خاطر نشان ساخت که علیه استفن کارتر(ترتیب کننده این گزارش) اقامه دعوا خواهد کرد.

ذکریا سودا عضو دیگر مجلس نمایندگان که در این قضیه متهم است نیز چنین می گوید: “این گزارش به نحوی برای مخدوش ساختن اذهان عامه ترتیب شده است. هیچ اساس و بنیادی ندارد و اتهامی بیش نیست”.

آقای سودا اظهار داشت:‌ “بهتر بود گلوبل ویتنس به جای چند نماینده مجلس، سراغ افراد دیگری را می‌گرفت که پول‌های هنگفتی را در بدخشان به جیب زده‌اند”.

در همین حال این نمایندگان در مورد گروگان‌گیری‌ های اخیر در کشور نیز ابراز نگرانی کردند.

زلمی مجددی نماینده مردم بدخشان در مجلس تاکید کرد: حکومت مکلف است تا هرچه زودتر امنیت شاهراه‌ها را تامین کند.

فوزیه کوفی دیگر نماینده بدخشان در مجلس نیز گفت: “هنوز یک گروه از چنگ گروگان‌گیران آزاد نشدند که یک گروه دیگر از مردم بی گناه نیز به گروگان گرفته شدند. طالبان اگر ادعای مسلمان بودن دارند، هیچ مسلمانی در ماه مبارک رمضان مرتکب چنین کاری نمی‌شود”.

وی علاوه کرد: “حکومت هیچگاه در جنگ یک استراتیژی واضح نداشته و در تامین امنیت شاهراه‌ها نیز ناکام بوده است”.

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن