اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

عملیات را متوقف کنید تا برق بدهیم/ حکومت هنوز کاری نتوانسته است

 

برخى مذاکره کنندگان با طالبان در ولایت بغلان میگویند که طالبان در مورد ترمیم پایه هاى تخریب شدۀ برق تمدیدى به کابل، شرط گذاشته اند که حکومت باید عملیات در ساحۀ دندغورى را توقف بدهد.

حدود دوهفته میشود که برق تمدیدى ازبکستان به کابل قطع است.

مسوولان محلى میگویندکه طالبان، نخست یک پایۀ برق را درمنطقۀ دند شهاب الدین مربوط مرکزولایت بغلان منفجر ساختند وبعداً سه پایۀ دیگر را بریدند.

به گزارش خبرگزاری رشد، عبدالصمد استانکزی رییس شورای صلح ولایت بغلان میگوید که درمورد پایه های برق، تعدادى از بزرگان محل دیروز نزد طالبان در ساحۀ دند شهاب الدین رفتند اما آنان متوقف شدن عملیات را خواستار شدند.

وى به پژواک گفته است که  طالبان با آنان گفته اند که چند روز بعد، دراین رابطه صحبت خواهند کرد.

به گفتۀ رییس شوراى صلح بغلان ، قراراست که روز چهار شنبه آینده موسفیدان بار دوم نزد طالبان بروند؛ اما دقیق معلوم نیست که طالبان چه خواست هایی دارند.

امایکتن ازموسفیدان مذاکره کننده که خواست اسمش ذکرنشود، به پژواک گفت: “مانزدطالبان رفتیم که اجازه بدهندکه پایه های برق را دولت جورکند، مگر آنان گفتندکه برای دولت بگویید که اول نیروهای دولتی را از ساحه دند غوری خارج کند، باز در مورد پایه ها گپ خواهیم زد. ”

همزمان با منفجر ساختن پایه برق، عملیات تصفیوى نیروهاى امنیتى درمنطقۀ دندغورى درحومۀ شهر پلخمرى مرکز بغلان آغاز گردید که مسوولان محلى ازپیشروى و وارد شدن تلفات سنگین برطالبان خبر داده اند.

تا دو روزقبل، درجریان عملیات از قواى توپخانه و حملات هوایى استفاده مى شد؛ اما ازآن به بعد صرف درگیرى هاى پراکنده بین طرفین وجود دارد و قواى توپخانه وبمبارد قطع مى باشد.

طالبان در ایمیلى که به پژواک ارسال نموده اند، گفته اند که دولت باید رسماً اعلام کند که میخواهد پایه هاى برق در ساحه ترمیم شود و جنگ را توقف دهد که دراینصورت، طالبان نیز جنگ را توقف خواهند داد.

دراین ایمیل آمده است که درآنصورت، طالبان آماده اند که به انجنیران و پرسونل تخنیکى برق اجازه بدهند که به منطقه آمده و پایه ها را ترمیم نمایند وطالبان اطمینان تامین امنیت آنها را میدهند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوى طالبان میگوید که اگر دولت این اعلام و خواست را نکند، طورى که در برخى موارد طالبان سهولت فراهم نموده و امتیاز آن را دولت گرفته وگفته است که این کار را به وسیلۀ زور انجام داده و طالبان راعقب زده است، درچنین حالتى گروه طالبان به افراد خود هیچ پاسخ توجیهى نخواهد داشت.

مجاهد علاوه نموده که دولت، جنگ رامتوقف کند ونیروهاى خود را ازساحات نزدیک پایه هاى برق عقب بکشد؛ اماچنین نشود که در وقت کار تیم تخنیکى، برطالبان حمله نمایند وطالبان را به عکس العمل مجبور بسازند و به کارکنان برق صدمه برسد و بعداً علیه طالبان تبلیغات منفى صورت بگیرد.

طالبان درگذشته گفته بودند که پایه هاى برق، براثر اصابت مرمى هاى ثقیلۀ دولت تخریب شده و برق تمدیدى به کابل قطع گردیده است.

آنها گفته اند، هرگاهى که تیم هاى تخنیکى ریاست برشنا براى ترمیم پایه ها به دند شهاب الدین بیایند، طالبان مزاحمتى نخواهند کرد.

اما مسوولان محلى ومردم میگویند که طالبان، اطراف پایه هاى تخریب شده را ماینگذارى نموده واجازه نمى دهند که پایه ها ترمیم گردند.

مسوولان برشنا شرکت درکابل گفته اند که آنها آماده اند که مشکلات تخنیکى برق در دند شهاب الدین را رفع نمایند؛ مشروط براینکه نیروهاى امنیتى امنیت را تامین نموده و طالبان مزاحمت نکنند.

برق تمدیدى ازبکستان با ظرفیت ٢۵٠ میگاوات به کابل تمدید یافته واززمان قطع این برق، ریاست برشنا برق جنراتورى را براى شهریان کابل به شکل وقفه یى در یکشبانه روز، سه تاچهار ساعت تامین میکند وشهریان ازاین بابت سخت شکایت دارند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن