اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

عنعنات ناپسند؛ مانع کاهش خشونت علیه زنان است

وزیرامور زنان کشور امروز چهارشنبه  در مراسم ختم تحصن شش ماهه “خان ولی عادل” جوان مبارزعلیه بد دادن زنان؛ گفت: عنعنات ناپسند مانع کاهش خشونت علیه زنان است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ دلبر نظری وزیرامورزنان کشور گفت: هنوزهم عنعنات نا پسند مبنی بر زندانی بودن زن، در اطراف کشور موجود است.

خانم نظری گفت: کاهش خشونت علیه زنان وظیفه هرفرد آگاه  کشور است که باید همه افراد جامعه دست به دست هم داده و درراستای محو خشونت علیه زنان تلاش نماید.

وی علاوه کرد: کمیسیون مبارزه علیه زنان  وزارت امور زنان در ولایات کشور شبانه روزی تلاش دارند تا رفتارهای ناپسند علیه زنان را کاهش بدهند.

وزیرامور زنان گفت: هرکسی که در راستای کاهش خشونت علیه زنان کار کند مورد حمایت وزارت امور زنان بوده و قابل ستایش است.

دلبرنظری ازسران حکومت وحدت ملی خواست که از تمام برنامه های امور زنان در راستای کاهش خشونت علیه زنان حمایت کرده  تا این وزارت برنامه های محو خشونت علیه زنان را تطبیق کند.

درهمین حال قدریه یزدان پرست کمیشنر حقوق بشردربخش زنان گفت:” بد دادن، بدل کردن و حقیر شمردن زنان؛ خشونتی علیه زنان است که در جامعه افغانی حاکم می باشد”.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ آیه قرآن از زنان حرف می زند گفت: دید اسلام به زن؛ دید آسایش است نه خشونت.

وی علاوه کرد: درجامعه افغانی زنان به جز از دفترچه غم نامه خوانی دگر هیچ چیزی نداشته و مورد خشونت آگاهان و غیر آگاهان قرارمی گیرد.

به گفته این کمیشنرحقوق بشر خشونت تنها در جامعه سنتی علیه زنان بیداد نمی کند بلکه زنان در نهاد های جامعه مدنی هم ازمشکلات و خشنونت مبرا نیست.

یزدان پرست افزود: “من منحیث یک کمیشنرحقوق بشر هر روز خشونت علیه زنان را نوشته می کنم. آیا روزی خواهد رسید که دگر کسی از خشونت نوشته نکند؟ خدا می داند”.

خان ولی عادل فعال مدنی که شش ماه قبل به علت بد دادن دختران دست به اعتراض زده بود امروز دست از تحصن برداشته می گوید: از امروزعملا مبارزه علیه بد دادن دختران را آغاز کرده است.

عادل افزود: وزارت های امور زنان، صحت عامه، حج و اوقاف و سراحدات و اقوام قبایل همراه کمیسیون مستقل حقوق بشر وعده سپرده است  تا عملا با خشنونت علیه زنان یکجا مبارزه کنیم.

وی علاه کرد: گروپ مبارزین ایجاد شده  تا درقریه ها رفته و علیه بد دادن دختران تبلیغ کند.

مولوی ریاض الله ثابت نماینده وزارت حج و اوقاف کشور گفت: زن درجامعه افغانی خیلی مظلوم است و درهرگوشه به یک نحوی علیه زنان خشنونت روا داشته می شود که با دین اسلام سازگاری ندارد.

مولوی ثابت افزود: اسلام برای زنان حقوق خاص قایل شده و برای هر فرد در خانه و بیرون مسوولیت داده است و مسوولیت زنان هم خانه نشینی نیست.

وی علاوه: اینکه دختر و پسر بدون آگاهی از هم نکاح می شوند، در اسلام  یک خیانت است و خشنونت شمرده می شود.

مولوی ثابت ازهمه اقشار جامعه خواست همه باید دست به دست هم داده علیه رسم و رواج های که ریشه درفرهنگی اسلامی ندارد مبارزه کنیم .

در افغانستان سنت مرد سالاری به یک فرهنگ تبدیل شده است که در قالب آن  خشونت های ناگوار را علیه زنان روا می دارد و اکثر  زنان افغان نیز چنین فرهنگ غلط  زن ستیزی را پذیرفته است و آنرا بخش از زندگی طبیعی خود می دانند؛ البته که پذیرفتن  چنین فرهنگ زن ستیزی از طرف زنان؛ آگاهانه نیست.

محمد رقیب فیاض – کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن