اقتصادیبرگزیده های سایت

غاصبین زمین مانع تطبیق پروژه شهر کابل جدید می‌شوند

مسوول پروژه کابل جدید می‌گوید که تعدادی از غاصبین زمین، مانع تطبیق پروژه ساخت شهر کابل جدید می‌شوند.

به‌گزارش خبرگزاری رشد، یوسف پشتون؛مسوول پروژه کابل جدید هنگام ارایه گزارشی در کمیته اقتصادی شورای وزیران گفت که برای آغاز کار این پروژه و مقابله با غاصبان زمین و زورمندان، باید کندکی از نیروهای پولیس ایجاد و توظیف شود.

برمبنای این گزارش، شماری از غاصبان بدون هیچ سند و مدرکی به چور و چپاول زمین های دولتی پرداخته و بعضی از آن ها اقدام به ساختن اسناد جعلی کرده و برخی نیز از پروژه های دولتی سوء استفاده می نمایند.

درهمین حال مسوولان پروژه کابل جدید می گویند در صورتی که مشکل غاصبان زمین حل گردد، آنان دیگر کدام مشکلی ندارد و آمادگی کامل برای شروع این پروژه را دارند.

دکتور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور پس از استماع گزارش و گفته های اعضای کمیته اقتصادی شورای وزیران، تاکید کرد که با شروع کار در کابل جدید، مردم علاقمند به همکاری های بیشتر خواهند شد.

آقای عبدالله افزود که مساله پیشنهاد ایجاد کندک برای تامین امنیت این پروژه بزرگ را در شورای امنیت ملی کشور مطرح خواهد کرد.

حدود ده سال پیش کابینه تصویب کرد که در منطقه ده‌سبز در شمال شرق شهر کنونی کابل، شهر جدیدی برای اسکان سه میلیون نفر ساخته شود.

پس از ده سال سال، ده‌سبز همان است که بود و اتفاق خاصی که نشان از اجرای یک پروژه بزرگ در آن محل باشد، دیده نمی شود.

ماستر پلان/طرح جامع اعمار شهر جدید، پنج سال پیش در چند مرحله توسط مهندسان افغان، فرانسوی و آلمانی کار شد و در سال ٢٠٠٨ آماده شد.

به دنبال آن موسسه جاپانی موسوم به “جایکا” در مدت دو سال آن را نهایی کرد و این طرح جامع از سوی وزارت شهرسازی افغانستان نیز تائید شد. تهیه این طرح جامع، حدود شصت میلیون دلار هزینه برداشت.

حکومت افغانستان نیز مبلغ ۲۷ میلیون دالر را برای اجرای کارهای مقدماتی این شهر اختصاص داد و ده وزارتخانه و نهاد دولتی زیر نام “اداره مستقل کابل جدید”، مسوول پیشبرد کار این پروژه شدند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن