افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

غنی حرف مفت تحویل مردم داد

برای اولین بار از روز ملی تجلیل از سربازان و نیروهای امنیتی گرامیداشت بعمل آمد و در این مراسم سران کشوری و متنفذین شرکت کردند.

آصف آشنا، فعال مدنی در تحلیل صحبت های رییس جمهور در روز تجلیل از سرباز گفت: شهامت نیروهای امنیتی، تنها ضمانت برای امید به آینده افغانستان است.

آشنا در ادامه انتقاد از صحبت های رییس جمهور می گوید: از مجموع حرف های رییس جمهور تنها یک حرف قابل دفاع است آن هم صحبتی است که از اراده دولت برای مبارزه با کسانی که در نهادهای امنیتی حرف می زند که از نان، اسلحه و یونیفرم سرباز دزدی می کنند و سربازان را تضعیف می کنند اما صحبت های رییس جمهور در سایر عرصه ها، ملاحظات جدی در نوع نگاه وی وجود دارد.

این فعال مدنی اضافه کرد: در یک فهم سیاسی، سخنرانی غنی نگاه تلفیقی از اسطوره و پوپولیزم در قبال نیروهای دفاعی است. وی کم کاری ها و نارسایی های خود را پشت روایت های امان الهی پنهان می کند و با امان الله بازی ها یک سری حرف مفت را تحویل فرزندان مردم در خط اول جنگ می دهد و این رستم بازی ها تنها راه گریزش است که شعارهای توخالی تقدیم خانواده ها بکند.

وی می افزاید: ستایش جای خود را دارد اما مسوولین به جای ستایش بیایند و مسوولیت هایشان را درست انجام بدهند و تعهد سیاسی شان را در قبال سربازانی که هفته ها در محاصره اند و در بدترین وضعیت می گویند ما را نجات دهید، انجام دهند. مسوولین در اجرای درست مسوولیت و با اجتناب از بازی های سیاسی درون ساختارها و نهادهای امنیتی وضعیت را به گونه ای مدیریت کنند که آمار تلفات نیروهای دفاعی از این حد وحشتناک بالاتر نرود.

آشنا گفت: امروز نه آقای غنی این شهامت را دارد که رقم تلفات را اعلام کند و مشاور و رییس شورای امنیت و رییس اجرایی شهامت اعلام ارقام تلفات را دارد.

این فعال مدنی، با اشاره به اینکه مشکلات در مساله جنگ و صلح بسیار شبیه به هم است می گوید: گره ها و نارسایی هایی که در بخش صلح و مسایلی که در امر مبارزه با تروریزم وجود دارد چه در میدان های جنگ و چه در مسایل فکری و مذهبی در قاعده جامعه، تمام اینها به سرچشمه های مشترک بر می گردد.

وی می گوید:سوال این است و سوال برانگیز است که در دوره حکومت وحدت ملی آیا طالبان تقویت شده اند که ما این همه بحران امنیتی داریم؟ یا اتفاق هایی در درون ساختار های دفاعی افتاده و در نوع مدیریت اتفاق هایی آمده است؟

آشنا، توضیح رهبران و مدیران را که خارج شدن نیروهای خارجی سبب تضعیف شده را تنها یک توجیح می داند و بیان می کند: بحرانی که در امنیت هست به چگونگی اعمال و اجرای پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی برمی گردد. چه کسانی پروژه انتقال مسوولیت های امنیتی را بسیار سیاسی و شتاب زده به اجرا گذاشتند و ولایت به ولایت سفر رفتند و پرچم ها را بالا و پایین آوردند؟ و شعارهای دروغ و مفت تحویل مردم داد و بر سینه خود زد که ما امروز آماده ایم که مسوولیت تامین امنیت سرزمین مان را خودمان به عهده بگیریم.!

این فعال مدنی افزود: سیاسیون به جای صحبت های عوام فریبانه بیایند و صادقانه مسولیت هایشان را اجرا کنند. مردم خود برای داوری به حافظه شان رجوع می کنند.

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن