افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

غنی و صالح مخالف صلح نیستند

خبرگزاری رشد – کابل: دولت در واکنش به ادعای طالبان مبنی بر مخالف بودن رئیس جمهور غنی و معاون نخست تیم انتخاباتی وی با روند صلح را رد کرد.

اظهارات اخیر رئیس جمهور محمداشرف غنی و امرالله صالح، معاون نخست تیم انتخاباتی‌اش با واکنش تند طالبان مواجه شد.

گروه طالبان در مطلبی که زیر نام تبصرۀ هفته‌وار در سایت این گروه به نشر رسیده، گفته است که محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و امرالله صالح، معاون تیم انتخاباتی‌اش مخالف صلح و خواهان افزایش آتش جنگ هستند.

اما وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که حکومت ارادۀ جدی برای آوردن صلح دارد.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت می گوید که رهبری افغانستان و حکومت در رابطه به صلح ارادۀ مشخص دارد و حسن نیتش را هم نشان داده است. نمی‌دانم چرا آنان گفتند که حکومت برای صلح اراده ندارد؟ اگر هدف آنان این است که ما کاهش خشونت‌ها را نمی‌پذیریم، این برای هیچ کسی قابل قبول نیست. خواست تمام مردم افغانستان است که قبل از آغاز مذاکرات آتش‌بس صورت گیرد.”

بانو انوری گفت، تا زمانی که میان حکومت افغانستان و گروه طالبان گفت‌وگو صورت نگیرد، در افغانستان صلح تأمین نخواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در نشستی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفته بود که اگر گروه طالبان آماده نباشد دست از خشونت بردارد، او اجازه نخواهد داد که این گروه با سوءاستفاده از گفت‌وگوهای صلح با امریکا به قدرت برگردد.

از سوی دیگر امرالله صالح معاون نخست تیم انتخاباتی آقای غنی به روز پنج‌شنبه هفته گذشته در نشستی در کابل گفته بود که ممکن روند گفت‌وگوهای صلح در دوحه پایتخت قطر منجر به پایان جنگ میان امریکا و گروه طالبان شود، اما این گفت‌وگوها به جنگ طالبان با ملت افغانستان پایان نمی‌دهد.

از سوی دیگر رضوان مراد، سخنگوی دستۀ انتخاباتی دولت ساز در پیوند به اظهارات آقای صالح گفت که آنان مخالف صلح نه بلکه خواهان صلح با عزت هستند.

آقای مراد افزود:‌ “زمانی که آنان می‌گویند ما مخالف صلح هستیم، اما کدام صلح؟ آیا صلح برای افغانستان یا معاملۀ امریکا و طالبان در قطر؟ این معاملۀ امریکا و طالبان برای افغانستان چه دارد؟ هدف اظهارات معاون نخست تیم انتخاباتی دولت ساز هم صلح با عزت برای افغانستان است.”

پیش از این گروه طالبان در مطلبی که در سایت این گروه به نشر رسیده، گفته که امریکا در کنار کاهش خشونت ها، خواست جدیدی را با نمایندگان این گروه مطرح کرده است.

گروه طالبان در مورد این اعلامیه جزئیات بیشتر ارائه نکرده و همچنان مشخص نساخته که امریکا چه تقاضا های جدید را مطرح کرده است.

بر بنیاد گزارش آسوشتید پرس، گروه طالبان بتاریخ ۲۱ جنوری با بیان این مطلب گفته بود که واشنگتن در تلاش ضیاع وقت است و همچنان تعبیر آقای خلیلزاد از کاهش خشونت ها روند گفت‌وگوهای صلح را متأثر کرده است.

با این وجود سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هفته گذشته در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه های پاکستانی گفته بود که به توافق صلح با امریکایی‌ها نزدیک شده‌اند.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن