افغانستانبرگزیده های سایتجهان

فراخوان مخالفان همه پرسی در ترکیه

هرچه قدر به روز رای گیری در خصوص همه پرسی در ترکیه نزدیک می شویم، مخالفت ها نیز آشکارتر می گردد.

در تازه ترین خبری که سایت جمهوریت آن را منتشر کرده، آمده است که ۵۵۰ نفر از وزرا و نمایندگان برجسته احزاب سیاسی و عضو سابق حزب عدالت و توسعه برای دادن رای نه؛ جهت جلوگیری از تغییر قانون اساسی ترکیه اقدامات جدی را در حال پیگیری هستند.

این فراخوان از سوی ۵۵٠ نماینده سابق مجلس برای حمایت از رأی “نه”  متشکل از نمایندگان سابق احزاب عدالت و توسعه، حرکت ملی گرا و جمهوری خلق، پس از شرکت در یک گردهم آیی، انجام گرفت.

این نمایندگان و مقامات سیاسی برجسته که در میان آنها ۴ رئیس سابق مجلس، معاونین نخست وزیر و وزرای سابق ترکیه  جای داشتند، با اجتماع در آنکارا فراخوان خود، خطاب به ملت ترکیه را برای دادن رای نه منتشر نمودند.

عبدالطیف شنر، از مؤسسین حزب عدالت و توسعه در سخنرانی خود در این نشست، اظهار داشت: بحث در خصوص این بسته اصلاح قانون اساسی بزرگترین شرم در دوران جمهوری ترکیه می باشد.

پس از گذشت صد سال از تأسیس جمهوری ترکیه، یک بسته اصلاح قانون اساسی که در آن لغو تفکیک قوا و انحلال استقلال قوه قضاییه پیش بینی شده است، به همه پرسی گذاشته می شود.

بر این اساس، این اقدام برای تغییر قانون اساسی کشور، بزرگترین شرم در طول صد سال گذشته محسوب می شود.

وی در ادامه با دعوت از اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای حمایت از رأی “نه” در همه پرسی، اظهارداشت: در اطراف جناب آقای رئیس جمهور، هیچکس سخنی مبنی بر اشتباه بودن اصلاح قانون اساسی بیان نمی کند.

من به عنوان دوستی که سال های طولانی با شما همراه بودم که خیر و صلاح شما را می خواهد، به لزوم حمایت از رأی” نه” در آخرین هفته روند همه پرسی تأکید می کنم.

وی افزود: بی شک با بیرون آمد رأی “آری” از صندوق، اختیارات اردوغان بسیار افزایش خواهد یافت و ایشان هم برای گسترش محدوده این اختیارات تلاش بسیاری به خرج خواهد داد.

من به عنوان یک دوست قدیمی به او برای حمایت از رأی “نه” توصیه می کنم. در غیر این صورت به هیچ وجه  ایشان از امکان پایبندی به سوگندی که به عنوان رئیس جمهور برای بی طرفی یاد نموده اند، برخوردار نخواهد شد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن