افغانستانبرگزیده های سایت

فرمان اصلاح نظامی انتخاباتی تصویب شود/انتخابات برگزار خواهد شد

معاون دوم ریاست جمهوری کشور خواستار تصویب هرچه زودتر فرمان اصلاح نظام انتخاباتی از سوی مجلس شد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ محمد سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری که برای معرفی نامزدان وزارت دفاع و امنیت ملی به مجلس نمایندگان رفته بود،‌ طی سخنانی گفت که حکومت وحدت ملی مصمم است که انتخابات پارلمان را در سال جاری برگزار کند.

آقای دانش با بیان اینکه برگزاری انتخابات یک مسئولیت قانونی حکومت و شواری ملی است، خاطر نشان ساخت که هم‌اکنون از جانب حکومت تدابیر امنیتی، مالی و تخنیکی برای برگزاری انتخابات در حال فراهم شدن است.

وی افزود: حکومت افغانستان مصمم است که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را در سال جاری برگزار کند و در این راستا مسئولیت مشترک حکومت، شورای ملی و جامعه جهانی است تا برای رسیدن به این هدف به‌گونه مشترک زمینه سازی کنند.

آقای دانش خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اکنون کلید به دست شماست تا با تصویب فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی، راه را برای برگزاری انتخابات باز کنید.

وی گفت:‌ جامعه جهانی تمام تعهدات سیاسی و مالی خود به افغانستان در کنفرانس بروکسل را مشروط به برگزاری انتخابات و اصلاحات انتخاباتی کرده است.

بر اساس گفته‌های نمایندگان، قرار بود در هفته جاری فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی از سوی این مجلس به تصویب برسد، اما در آجندای امروز مجلس گرفته نشده بود.

غلام حسین ناصری عضو مجلس نمایندگان نیز در نشست عمومی امروز مجلس، خواستار تصویب این فرمان از سوی نمایندگان شد.

وی تاکید کرد: برگزاری انتخابات و اصلاح نظام انتخاباتی حق مسلم مردم افغانستان است،‌ اما حکومت تلاش دارد اینگونه ناکارایی‌اش را به بام شورای ملی بیاندازد.

اما مولوی عبدالرحمان رحمانی، عضو دیگر مجلس در این زمینه دیدگاه دیگری دارد.

وی می گوید: “رای دادن به فرمان، بر اساس گرایشات و سلیقه ها نباشد؛ اگر نمایندگان ترس داشته باشند که ما را حکومت بدنام می کند که فلان چیز را در گروگان گرفتید، این که تبلیغات سوء حکومت است، تا ما را تنگنا قرار بدهند که مجبور شویم به هر وزیر و فرمانی که آمد، رای بدهیم.”

آقای رحمانی گفت که در گام نخست باید طرح اصلاحی در این زمینه آورده شود، در غیر آن فرمان رد خواهد شد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن