اجتماعیاخبار کوتاهاقتصادیتیتر یک

برق وارداتی ازبکستان به کابل امروز وصل می شود

به کارمندان شرکت برق دیروز اجازه داده شد تا بالای پایه های منهدم شده و لین های قطع شدۀ برق وارداتی ازبکستان در منطقۀ دند شهاب الدین بغلان کار کنند.

به گزارش خبرگزاری رشد، وحید الله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا به آزادی گفت، تیم انجنیران شرکت برشنا بعد از ظهر دیروز کارِ وصل لین انتقال برق و بازسازی پایه های منهدم شده را در دند شهاب الدین ولایت بغلان آغاز کردند.

به گفته آقای توحیدی، همکاران شان تلاش کردند تا در قدم اول نقاط قطع شده لین برق یک صد چهل میگاوات را وصل کنند، اما این لین های انتقالی با فیر گلوله از چند جای قطع شده بودند.

سخنگوی شرکت برشنا گفت، قطع این لین ها در ساحۀ رخ داده که امنیت آن چندان تأمین نبوده و به همین دلیل کار آن متوقف شد.

وحیدالله توحیدی شام دیروز در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت: “بعد از ساعت یک به دسترس ما قرار گرفت، ما توانستیم یک بار حدود یک صد و چهل میگاوات را وصل کنیم و دو جای دیگر لین انتقالی که نیاز به پیوند و یا جاینت داشتند، ترمیم شد. اما متأسفانه کار دو نقطۀ دیگر که در نتیجه فیر گلوله قطع شده و تحت تسلط مخالفین قرار دارند، خطرناک بوده به فردا گذاشته شده اند. ما فردا با روشن شدن هوا کار خود را آغاز می کنیم و تیم ما همین اکنون در ساحه قرار دارند.”

سخنگوی ریاست برشنا گفت، آنها در دو بخش کار شان را ادامه می دهند، بخش اول نصب پایه های اضطراری اند که حداقل حدود ۲۶۰ تا ۲۸۰ میگاوات برق را به کابل انتقال می دهند. بخش دوم آغاز ساخت و ساز اساسی بالای پایه های منهدم شده و لین های قطع شده، در منطقۀ دند شهاب الدین بغلان می باشد.

به گفته وحید الله توحیدی در آن صورت، ترمیم و بازسازی آن هر قدر زمانی را که در برگیرد، بازهم به جریان برق کدام سکتگی وارد نمی شود.

قبل از صحبت سخنگوی شرکت برشنا، والی بغلان به رادیو آزادی گفت، منطقۀ دند شهاب الدین جای که پایه های برق منهدم شده اند در تسلط نیرو های امنیتی افغان قرار دارد و به کارمندان شرکت برشنا اجازه داده شده تا بالای این پایه ها و لین های قطع شده آن، کار کنند.

عبدالستار بارز والی بغلان گفت، مشکلات در برابر انتقال برق وارداتی چالش های امنیتی نه بلکه مشکلات تخنیکی اند که به زودی حل خواهند شد.

وی گفت:” وصل ساختن لین های برق به طرف کابل و سایر ولایاتی که از این برق استفاده می کنند، تکمیل شده، اما کدام نقطۀ نقص تخنیکی دارد که مربوط کار مسلکی ریاست برشنا می باشد، به گفته کارمندان برشنا تا هنوز برق به کابل نرسیده است. نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت در آنجا موجود اند و کارمندان موسسه برشنا بالای آن کار می کنند تا نقص تخنیکی که مانع انتقال برق شده، پیدا کنند و آن را ترمیم نمایند.”

مردم کابل که از نبود انرژی برق از سه هفته به این سو با مشکلات زیاد مواجه اند، از مقامات ریاست برشنا و نیروهای امنیتی افغان می خواهند که برای نگهداری و حفظ پایه ها و لین انتقال برق وارداتی اقدامات اساسی نمایند تا چنین پرچوی طولانی بار دیگر رخ ندهد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن