افغانستانبرگزیده های سایتجهانچندرسانه ای

فشارهای دولت پاکستان علیه پناهجویان افغان

دیپلمات افغان در ایالت خیبر پشتونخوا اعلام کرد که فشارها علیه پناهجویان افغان توسط نیروهای امنیتی پاکستان در این ایالت افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رشد، عبدالحمید جلیلی مسئول پناهجویان در کنسولگری افغانستان در ایالت خیبرپشتونخوا اعلام کرد که تشدید آزار و اذیت پناهجویان افغان توسط پولیس پاکستان نگران کننده است.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی پاکستان پس از حملات اخیر تروریستی در این کشور دست به بازداشت گروهی پناهجویان افغان زده است.

این دیپلمات افغان اظهار کرد که رایزنی و گفت‌وگو برای آزادی پناهجویان افغان با مقامات پاکستانی هنوز هم ادامه دارد.

بریالی میاخیل؛ رئیس شورای پناهجویان افغان در پاکستان نیز به «سلام وطندار» گفته است که مقامات پاکستانی برای آزادی پناهجویان افغان در خواست تضمین کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای امنیتی پاکستان تا کنون ده‌ها مظنون را کشته و بیش از ۳۵۰ نفر را بازداشت کرده است که بیشتر آنها پناهجویان افغان هستند.

با این وجود هفته گذشته سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتقاد از برخورد دولت پاکستان با پناهجویان افغان اعلام کرد  که در نیمه سال گذشته میلادی نیروهای امنیتی پاکستان با توصل به زور، اخاذی و بازداشت خودسرانه روند خروج غیر قانونی پناهجویان افغان را تشدید کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که دولت پاکستان از دو سال گذشته تاکنون فشار بر پناهجویان افغان را آغاز کرده است و از ماه جولای ۲۰۱۶ میلادی تا کنون بیش از ۶۰۰ هزار پناهجوی افغان را در روندی غیر قانونی به صورت اجباری از پاکستان اخراج کرده است.

در گذشته نیز اتفاق افتاده که پس از حملات تروریستی در پاکستان نیروهای امنیتی این کشور پناهجویان افغان را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند و یا حتی خانه‌های آنها را ویران کرده‌اند.

با این وجود پناهجویان افغان در پاکستان همواره قربانی تنش بین روابط اسلام‌آباد-کابل بوده است و دولت پاکستان همواره از آنها به عنوان اهرم فشار بر دولت افغانستان استفاده می‌کند

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن