افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

فشارهای سیاسی و ضعف مدیریت مانع اعلام نتایج نخستین انتخابات شده است

کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون دو بار اعلام نتایج نخستین انتخابات را به تعویق انداخته و تاریخ جدیدی نیز برای اعلام نتایج ابتدایی انتخابات تعیین نکرده است.

شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات دلیل عدم تعیین تاریخ تازۀ اعلام نتایج نخستین انتخابات را ضعف مدیریت کمیسیون مستقل انتخابات و فشار سیاسی بر این کمیسیون می‌خوانند.

سمیرا رسا، سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) می‌گوید، اختلاف نظرها در میان اعضای کمیسیون، مدیریت ضعیف و ایجاد چالش‌های از سوی دسته‌های انتخاباتی مانع تعیین تاریخ تازه برای اعلام نتایج نخستین انتخابات شده است.

به گفتۀ بانو رسا، مدیریت کمیسیون پس از روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پرسش برانگیر بوده و این کمیسیون در مورد تصامیم و فصیله‌هایش وضاحت نمی‌دهد.

زیبر حبیب‌زاده، سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) به سلام‌وطندار می‌گوید، مدیریت ضعیف و فشارهای سیاسی بر روند کارکرد فنی کمیسیون انتخابات سبب شده که این کمیسیون نتواند تاریخ تازۀ اعلام نتایج نخستین را همگانی سازد.

به گفتۀ حبیب‌زاده، روند بازشماری آرا در غیاب ناظران شماری از دسته‌های انتخاباتی سبب ایجاد تقلب در روند انتخابات شده که برآیند آن سبب بحران در کشور خواهد شد.

اما علی افتخاری، از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات با رد فشارهای سیاسی می‌گوید، توقف روند بازشماری در شماری از ولایت‌ها از سوی دسته‌های انتخاباتی سبب شد که کمیسیون نتواند زمان مشخصی را برای اعلام نتایج نخستین انتخابات اعلام کند.

شماری از دسته‌های انتخاباتی نیز می‌گویند که تصمیم‌های اخیر کمیسیون انتخابات زیر فشارهای سیاسی گرفته می‌شود و آنان به همین دلیل روند باز شماری آرا را تحریم کرده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن