افغانستانبرگزیده های سایت

فهرست هراس افگنان محکوم به اعدام طی چند روز آینده بر میز رئیس جمهور گذاشته خواهد شد

حکومت افغانستان امروز جمعه اعلام کرد که فهرست هراس افگنانی که از سوی نهادهای عدلی و قضایی کشور به مجازات اعدام محکوم شده اند در حال تکمیل شدن است و این فهرست طی چند روز آینده برای توشیح بر میز رییس جمهور خواهد رسید.

هرچند، ریاست جمهوری نمی خواهد درباره شمار دقیق و کیستی این افراد سخنی بزند. اما دوا خان مینه پال یک تن از سخنگویان رییس جمهور اشرف غنی گفته است که تعداد دقیق این افراد بعدا روشن خواهد شد.

آقای مینه پال می افزاید:” این فهرست درحال تکمیل شدن است و تا چند روز دیگر برای امضای نهایی بر سر میز رییس جمهور می رسد. این که چه تعداد افراد در این فهرست قرار دارد و چه کسانی اند، بعدآ روشن می شود.”

وی همچنان تاکید کرده که حکومت با در نظر داشت قوانین فیصله نهایی اش را تا چند روز دیگر اعلام می کند.

در همین حال، آگاهان و شماری از خانواده های قربانیان رویدادهای هراس افگنانه در کابل از حکومت می خواهند تا هرچه زودتر حکم اعدام هراس افگنان به شمول انس حقانی را اجرا کند.

آنان با انتقاد سخت از حکومت می گویند که برای این به پای صندوق های رای رفتند تا با آوردن حکومت تازه در کار هراس افگنی تغییر چشم گیری به میان آید. این خانواده ها می افزایند که بسیاری از باشنده گان کابل و ولایت های دیگر در حمله های کسانی از بین رفتند که از زندان های افغانستان رها شده اند.

خانواده فیصل پسر شانزده ساله یی که سال گذشته در اثر یک حمله انتحاری در شاه شهید کابل جان داد در گفتگو با طلوع نیوز می گوید که در این مدت هیچ نهاد حکومتی برای رسیده گی به آنان نیامده است و با شنیدن خبر رها شدن زندانیان طالب و دیگر زندانیان خطرناک از زندان های افغانستان دردهای آنان چند برابر می شود.

ذبیح الله پدر فیصل می گوید که چشمان او نابینا اند و یک دست و پایش در نا امنی های چندین سال پیش معیوب شده اند. او از حکومت می خواهد تا با هراس افگنان زندانی مدارا نکند و از خود کارنامه تاریکی بر جا نگذارد.

ذبیح الله گفت: “تا به کی رحم؟ از بهر خدا بس کنید این عفو کردن جنایت کاران را. مردم ما همه شان کشته و زخمی شدند اما هنوز یک مجرم هم اعدام نشد. من وقتی دلم راحت می شود که جنایت کاران را به شمول انس حقانی در پیش چشم مردم اعدام کنند. ما رای دادیم که زندگی مردم ما خوب شود. امنیت ما خوب شود اما هیچ کسی به فکر این ملت نیست.”

پس از حمله مرگبار بر ریاست محافظت رجال برجسته امنیت ملی واکنش های زیادی در برابر حکومت شکل گرفتند. رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی برای ثابت ساختن اراده حکومت در نبرد با هراس افگنی خواهان اعدام انس حقانی فرد شماره دوم شبکه حقانی شد.

در حالی که امرالله صالح رییس پیشین این ریاست به روز جمعه در صفحه فیسبوک اش نوشت که تا کنون حتی پرونده انس حقانی بررسی نشده و به دادگاه فرستاده نشده است. او به این باور است که گمان می رود که در پس این موضوع برنامه یی وجود داشته باشد.

محمد آصف صدیقی عضو مجلس سنا در این باره می گوید: “این بسیار مهم است که حرف های مقام های ما به ویژه رییس جمهور عملی شوند. شما دیدید که حرف های رییس جمهور در شورای ملی درباره اعدام زندانیان خطرناک چقدر مورد استقبال قرار گرفت. این نشان می دهد که ما باید حمایت سی ملیون نفوس خود را داشته باشیم نه اینکه به فکر حرف های چند فرد باشیم.”

باشنده گان کابل نیز از مقام های حکومتی می خواهند تا با جدیت در برابر هراس افگنان، فعالیت های خشونت بار گروه های هراس افگن را کاهش دهد.

سید نقیب جعفریان باشنده کابل می گوید: “اراده یی برای عملی سازی وعده ها دیده نمی شود. مردم ما در این روزها حرف های زیادی مانند دوران کمپاین های انتخاباتی شندیدند که خدا کند این حرف ها باز هم بی عمل باقی نمانند.”

در بیشتر از یک دهه گذشته شمار زیادی از رهبران جنگجویان طالب و دیگر گروه های مخالف مسلح دولت پس از رها شدن از زندان های افغانستان دوباره به میدان های نبرد پا گذاشتند. حمله بر ریاست محافظت از رجال برجسته امنیت ملی نیز نتیجه این رهایی ها گفته می شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن