افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یکصلح

فیش‌های فروپاشی درونی گروه طالبان

خط سرخ‎سازی توافقنامه‌ی قطر میان گروه طالبان و امریکایی‌ها درعوض قرآن وسنت به خاطر پیش‌برد مذاکرات بین الافغانی در واقع جای‌گاه رهبران طالبان را در میان جنگ‌جویان این گروه متزلزل ساخته است و به نحوی سر از تثبیت جای‌گاه دولت جمهوری اسلامی افغانستان انجامیده است.

با بن‌بست پیش‌آمده، در مسیر گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر، یافته‌های میدانی نشان می‌دهد که دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در آستانه‌ی فروپاشیِ درونی، قرار گرفته و نماینده‌گان این گروه هریک  به‌راهی روان هستند.

گرایش‌های سلیقه‌ایِ اعضای مذاکره‌کننده طالبان در واقع مبین تشتت دیدگاه رهبری و عدم موجودیت یک فیگور کاریزماتیک در سطح رهبری این گروه است.

خط سرخ‎سازی توافقنامه‌ی قطر میان گروه طالبان و امریکایی‌ها درعوض قرآن وسنت به خاطر پیش‌برد مذاکرات بین الافغانی در واقع جای‌گاه رهبران طالبان را در میان جنگ‌جویان این گروه متزلزل ساخته است و به نحوی سر از تثبیت جای‌گاه دولت جمهوری اسلامی افغانستان انجامیده است.

درست پس از آن‌که طالبان شانه از زیر بار شریعت غرای محمدی خالی کردند و به توافقنامه‌ی‌ امریکایی‌ها روی آوردند. شکاف و دو دسته‌گی، نیز در صفوفِ طالبان در قطر به وجود آمد و اختلافات جدی، در رابطه به پول‌های کلانی‌که به آدرس آن‌ها سرازیر می گردد به وجود آمد.

حالا در قطر شکاف تصفیه و تسویه‌ی حساب‌های نجومی دلاری بین ملا برادر و شیرعباس ستانکزی، چنان دهن باز کرده است که کلیتی به نام گروه طالبان را در آستانه‌ی بلعیدن قرار داده است.

شیرعباس استانکزی به دنبال ایجاد خط مافیای اقتصادی از دوحه تا دبی از اختلافات فیمابین امارات متحده عربی و قطر سود جسته و به شیوخ دبی قول داده است که جای‌گاه دیپلماسیِ قطر را برای حل منازعات کشورهای اسلامی، متزلزل ساخته و دبی را مرکز چانه زنی‌های حل منازعات خاورمیانه می‌سازد و شیخ نشین امارات با تزریق مبالغ نجومی دلار به حساب شیرعباس ستانکزی تمام قد از پروسه سبوتاژ قطر حمایت مالی می‌کند و شیر عباس ستانکزی وعده سپرده که مذاکرات بین الافغانی را در قطر ناکام می سازد.

ملا برادر که با امریکایی‌ها خیلی نزدیک است و روابط استراتیژیکی را با شیخ نشین قطر ایجاد کرده است به دنبال این است که مذاکرات در هوتل شرایتون ادامه پیدا کند و توافقنامه‌ی قطر که بیشتر به نفع امریکایی‌ها و ضرر مردم افغانستان است به عنوان اصل در ادامه‌ی گفتگوها منوط و مشروط شود و قطر هم‌چنان امیتازاتِ میزبانی از گفتگوهای حل منازعاتِ جهان اسلام را داشته وامتیازات بیشتر را خانه کند.

ملا عبدالحکیم؛ با ایجاد تله‌پاتی دورن‌تیمی با شیرعباس استانکزی  به عنوان شریک استراتیژیک پول‌های پمپاژ شده‌ی حاکم دبی به دنبال پس‌زدن ملا برادر از سمت معاونیت دفترسیاسی طالبان در قطر است و از طرف دیگر ملا برادر با اشراف به این موضوع که معرفی رسمی ملاعبدالحکیم به‌عنوان لیدر مذاکرات صلح طالبان با دولت پاشنهی‌ آشیل زدو بندهای کلان اقتصادی وی، با امریکایی ها و قطری‌ها خواهد گردید و به دبنال منزوی کردن ملا عبدالحکیم است.

گفته می‌شود ملابرادر با ملا فاضل و ملا خیرخواه؛ مثلث تخریب ملاعبدالحکیم را تشکل داده و وی را زیر نظر دارند تا دست از پا خطا نکند و با دادن لقبِ مفتی کوکنار به ملا عبدالحکیم که در میان جنگجو.یان طالبان از احترامی ریش سفیدی برخوردار است  به شخصیت وی صدمه می زنند.

از طرف دیگر شیرعباس استانکزی که صرف به خاطر بلد بودن زبان انگلیسی به‌عنوان ترجمان گروه طالبان در گپ و گفت‌های کلان سیاسی این گروه حضور به هم می‌رسانید حالا برای خودش کسی شده  و یک خط موازی با شورای کویته و شورای پیشاور ساخته است و به زودی  نام شورای امارات را به این دم و دستگاهش اضافه خواهد کرد.

شیرعباس ستانکزی به دبنال مشروعیت بخشی دم و دستگاهش با فتاوی ملا عبدالحکیم است و موجودیت ملامنان عمری برادر ملاعمر، ستانکزی را امیدوار ساخته است تا برنامهه‌ایش عملی گردد و مانع کلانی را به نام ملابرادر از سر راهش بردارد.

با سبک و سنگین کردن تحقیقات میدانی بالا که بیش از صدنفر تحلیل‌گر و ژورنالیست، درسایه‌ی تحقیقات میدانی و مصاحبه با اعضای گروه کلیدی طالبان در قطر، به دست آوردند آنچه روشن می‌گردد مسائل آتی است.

یکم: طالبان در مذاکرات بین الافغانی در مقابل تیم دولت کم آورده اند و دست‌خوش اختلافات سلیقه‌ای و درون‌تیمی تا سطح حذف هم‌دیگر از مذاکرات و حتی تخریب کل پروسه گردیده اند.

دوم: تیم مذاکره‌کننده‌ی دولت دستِ باز و بالایی بر تیم طالبان دارند، چون یک پارچه از جمهوریت و ارزش‌های جمهوری در سایه‌ی  رهنمون‌های شریعت مقدس اسلام ، قرآن کریم  و قانون اساسی کشورهستند در حالی‌که گروه طالبان با فرار از سایه‌ی شریعت و قرارگرفتن زیر پرچم امریکایی‌ها خشم جنگجویان این گروه را در داخل به‌جوش آورده‌اند.

سوم: اختلافاتِ درونیِ طالبان؛ یک پیام به افغانستان و جهان مخابره می‌کند که سران این گروه به‌دنبال کار و بار اقتصادی در دبی و قطرهستند و هیچ خط سرخی‌را در قبال جنگ‌جویان این گروه به رسمیت نمی‌شناسد و دارند روی خونِ جنگجویان این گروه در کشورهای عربی تجارت و بیزنس می‌کنند.

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن