اقتصادیبرگزیده های سایت

قزاقستان بدیل خوبی برای پاکستان است

خانجان الکوزی معاون هیات مدیره‌ی اتاق تجارت افغانستان که در نشستی تحت نام (تواصل تجارتی افغانستان- قزاقستان) در کابل صحبت می کرد گفت: قزاقستان بدیل خوبی برای واردات کالاها و محصولات بی کیفیت پاکستانی است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ اتاق تجارت و صنایع افغانستان به کمک سفارت قزاقستان کنفرانس “تواصل تجارتی افغانستان – قزاستان” را به منظور بهبود تجارت میان دو کشور امروز درکابل برگزار کرد.

خانجان الکوزی معاون مدیره هئیت اتاق تجارت گفت: هدف این کنفرانس ایجاد یک کمپنی مشترک افغان و قزاق به منظور بهبود تجارت هر دو کشور می باشد.

معاون اتاق تجارت گفت: ما برنامه داریم تا در سه بخش با دولت قزاقستان همکاری کنیم که ترانزیت یکی از بخش‌های مهم آن می باشد.

خانجان الکوزی افزود: ما تلاش داریم که سرمایه‌گذاری و تجارت دایمی بین دو کشور گسترش یابید که هر دو کشور به نفع خود سود ببرد.

معاون اتاق تجارت افغانستان با توصیف آرد قزاقستان مبنی بر داشتن مواد غنی گفت: سالانه دو صد میلیون تُن آرد از قزاقستان وارد افغانستان می شود.

آقای خانجان الکوزی گفت: درحال حاضر ۴۴ شرکت قزاقی به ارزش ۳۰ میلیون دالر امریکایی در افغانستان سرمایه گذاری کرده است.

آقای الکوزی می گوید: بهترین گزینه وصل شدن افغانستان به چین و روسیه از طریق قزاقستان است.

درهمین حال انور اسماعیل اُف، مستشار سفارت قزاقستان در کابل گفت: معادلات تجارتی میان این دو کشور به ۵۰۰ میلیون دالر در سال می رسد.

وی افزود: این کنفرانس یک آغاز جدید برای روابط بهتر میان دو کشور می باشد.

به اساس معلومات مقامات اتاق تجارت افغانستان در حال حاضر سالانه مجموعی تجارت میان هر دو کشور حدود ۴۳۷ میلیون دالر بوده که از آن جمله میزان واردات افغانستان ۴۲۶ میلیون دالر سهم صادرات کشور قزاقستان به ۱۱ میلیون دالر است.

سنگ مرمر، کچالو، پیاز، تخم مرغ، خیار،‌زردآلو، نخود، چهارمغز، کشمش سرخ و سبز، قره قل و قالین از جمله صادرات عمده افغانستان می باشد.

محمد رقیب فیاض/کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن