افغانستاناقتصادیبرگزیده های سایت

قزاقستان تاجران کشور را به نمایشگاه ترکستان دعوت کرد

کشور قزاقستان از تاجران و سرمایه گذاران کشور خواسته است که در نمایشگاه محصولات تجاری و صنعتی در ولایت ترکستان این کشور شرکت کنند.

این نمایشگاه قرار است ۴ نوامبر سال جاری میلادی در شهر ترکستان جمهوری قزاقستان با نام “ترکستان: یک راه- یک تاریخ” برگزار شود.

شیماکوف گالی معاون سفیر قزاقستان ‏مقیم کابل روز یکشنبه (۵ عقرب) در نشستی که با تاجران و صنعتکاران کشور برگزار کرده بود، گفت که در این نمایشگاه بین‌المللی، محصولات صنعتی و صنایع دستی به نمایش گذاشته می‌شود.

آقای گالی افزود که این یک فرصت خوب برای تاجران و سرمایه گذاران افغان است که محصولات خود را به نمایش بگذارند و با تاجران و سرمایه گذاران قزاقستان و دیگر کشورها روابط تجاری برقرار کنند.

به گفته معاون سفیر قزاقستان، در این نمایشگاه، تاجران و سرمایه گذاران صد کشور شرکت می‌کنند.

آقای گالی همچنین گفت که کشور قزاقستان وسعت زیادی دارد و این کشور می‌تواند زمینه‌ای خوب برای سرمایه گذاری و کار برای تاجران و سرمایه‌گذاران باشد.

او با اشاره به زمین‌های وسیع و هموار کشورش، گفت که سالانه حدود ۱۰ میلیون تن گندم صادر می‌شود که افغانستان نیز یکی از مشتریان قزاقستان است.

سفارت قزاقستان در کابل می‌گوید که همکاری‌های قزاقستان و افغانستان با رشد پایدار تجارت مشهود است و در سال ۲۰۱۸ میلادی، حجم تجارت نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۳٫۵ درصد افزایش داشته است. همچنین حجم تجارت بین دو کشور در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته، دو/دهم درصد افزایش داشته است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که بیشتر تبادله‌های تجاری بین دو کشور واردات بوده است و مقدار خیلی کم را صادرات تشکیل می‌دهد.

شفیق الله عطایی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان که در این نشست حضور داشت، گفت که برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند در رشد صادرات کشور، مفید واقع شود.

آقای عطایی همچنین افزود که در نمایشگاه شهر ترکستان کشور قزاقستان، ۱۸ تن شرکت می‌کنند که ۱۵ تن آنان تاجر هستند و ۳ تن دیگر، صنعت کار.

او علاوه کرد که صنعت کاران کشور، انواع صنایع دستی، فرش، جواهرات، سنگ‌های طبیعی، چرم، پشم و نمد را در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارند.

یکی از تاجرانی که قرار است در این نمایشگاه شرکت کند، گفت که آشنایی با محیط قزاقستان می‌تواند فرصت‌ها را برای تجارت بیشتر مهیا کند.

او علاوه کرد، اگر تاجران کشور بتوانند در چنین نمایشگاه‌هایی شرکت کنند، قادر خواهند بود که محصولات بیشتری را از کشور صادر کنند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان آمار دقیقی از میزان صادرات و واردات از کشور قزاقستان ندارد اما می‌گوید که بیشتر اقلام تجاری، شامل واردات می‌شود.

معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این نشست ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه اولین و آخرین نمایشگاه بین دو کشور نباشد و دو کشور روابط تجاری خوبی داشته باشند.

او همچنین از سفارت قزاقستان در کابل خواست که در سال ۲۰۲۰ میلادی، در نمایشگاه‌هایی که در کابل برگزار می‌شود شرکت داشته باشند و همکاری کنند.

معاون سفیر قزاقستان در کابل نیز گفت که رئیس جمهور جدید این کشور، تاکید زیادی بر افزایش روابط تجاری و سرمایه گذاری در قزاقستان دارد.

آقای گالی گفت که زمینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری مهیا است و سرمایه گذاران افغانستان می‌توانند از این فرصت استفاده بهینه ببرند.

سفارت قزاقستان در کابل نیز با نشر اطلاعیه‌ای نوشته است که این کشور برای برخی از سرمایه گذاران افغانستان، تسهیلات فراهم کرده است.

در اطلاعیه این سفارت همچنین نوشته است که این کشور در پروژه راه آهن خواف- هرات به طول ۴۳ کیلومتر و ساخت بزرگراه بین افغانستان و ایران کار کند. هزینه این پروژه‌ها ۶۰ میلیون دالر برآورد شده است.

سفارت قزاقستان در کابل همچنین می‌گوید که بر اساس قراردادی، این کشور قرار است ۳۰۰ هزار تن ریل آهن را تحویل اداره راه آهن افغانستان بدهد.

گفتنی است که حدود چهار دهه جنگ باعث شده است که تمامی زیربناهای کشور خراب شود و اکنون افغانستان فرصت خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن