اجتماعیبرگزیده های سایت

قصر دارالامان کابل؛ از نماد جنگ تا نماد امید

قصر دارالامان یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند به دلیل جنگ‌ها شدیدا آسیب دید و به نماد جنگ و ویرانی تبدیل شد، حالا این قصر بازسازی شده و به نماد امید و آبادی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، قصر دارالامان در زمان پادشاهی شاه‌ امان‌الله خان روی تپه‌ای بنام «افشارتپه» در شهر کابل ساخته شد.

براساس اطلاعات شهرداری کابل، کار ساخت این قصر تحت نظر مهندس آلمانی بنام «والترهارتن» صورت گرفت. این قصر سه طبقه است و ۱۵۰ اتاق کوچک و بزرگ، یک کتابخانه و ۳۲ دستشویی دارد.

این قصر به نام‌های مختلف مسمی شده است؛ در زمان حبیب الله کلکانی به نام ( دارالحبیب) و چندی بعد به نام (دارالفنون) شهرت یافت. اما در سال ۱۳۳۳ خورشیدی برابر با ۱۹۵۴ میلادی از سوی هیئت شهرداری کابل به نام قدیمی‌اش یعنی (دارالامان ) دوباره نامگذاری شد.

برخی منابع اطلاعاتی نوشته اند، کار ساخت این قصر در سال ۱۳۰۴ خورشیدی برابر با ۱۹۲۵ میلادی تحت نظر مهندس آلمانی بنام «والترهارتن» آغاز شد و در سال ۱۳۰۶ خورشیدی برابر با ۱۹۲۷ میلادی پایان یافت. از این قصر به عنوان دستگاه دولتی دوره امانی استفاده می‌شد.

این قصر مانند دیگر بناهای تاریخی افغانستان در نتیجه جنگ¬های داخلی آسیب شدید دید و به نمادی جنگ و ویرانی تبدیل شد. سرانجام بازسازی آن در سال ۱۳۹۵ خورشیدی برابر با ۲۰۱۶ میلادی با هزینه ۱۶ میلیون دالر امریکایی آغاز شد وحالا کارش پایان یافته است.

قرار است این قصر تاریخی به تاریخ )۲۸ اسد) سال ۱۳۹۸ خورشیدی، برابر با ۱۹ آگست ۲۰۱۹ به مناسبت صدمین سالروز استقلال افغانستان افتتاح شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن