افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

قطعه ویژه پولیس مبارزه با تخلفات شهری ایجاد می شود

مسئولان در وزارت داخله و شهرداری کابل می گوید که یک قطعه ویژه پولیس برای مبارزه با تخلفات شهری ایجاد می شود.

به گفته این مقام‌ها، این قطعه ویژه برای جلوگیری از غصب زمین، ساخت‌و‌ساز منازل خودسر و تخلفات شهری ایجاد می‌شود.

محمد‌مسعود اندرابی،‌ سرپرست وزارت امور داخله روز یک‌شنبه، دوم سرطان، در یک نشست خبری مشترک با شهرداری کابل گفت که با ایجاد این قطعه خاص، گام‌های عملی در تطبیق قانون و حمایت از شهرداری کابل برداشته می‌شود. به گفته او، این قطعه بعد از تعریف لایحه وظایف از سوی این وزارت، به عنوان یک تشکیل جدید در شهرداری کابل انجام وظیفه خواهد کرد.

سرپرست وزارت امور داخله گفت که تشکیلات این قطعه خاص شامل ۴۰۹ تن از افسران و سربازان این وزارت  می‌شود. به گفته او، این قطعه خاص تحت هدایت شهرداری کابل در امر جلوگیری از غصب زمین و ساخت‌و‌ساز منازل خودسر در شهر کابل فعالیت خواهد کرد.

آقای اندرابی افزود که تمام امکانات و تجهیزات این قطعه خاص پولیس را وزارت امور داخله تأمین می‌کند، اما سوق و اداره‌ی آن را شهرداری کابل برعهده خواهد داشت. به این ترتیب، بعد از ایجاد این قطعه خاص، نیروهای پولیس وزارت امور داخله نمی‌توانند در تطبیق پلان‌های شهرداری کابل دخالت کنند. آقای اندرابی گفت: «با ایجاد این قطعه خاص، هیچ نیروی پولیس اجازه دخالت در ساخت‌و‌ساز خودسر منازل و استرداد زمین‌های غصب شده را ندارد.»

از سوی‌ دیگر، آقای اندرابی تصریح کرد که پولیس کابل در صورتی می‌تواند در تطبیق پلان‌های شهرداری کابل دخالت کند که این نهاد به کمک آنان نیاز داشته باشد.

قطعه ویژه پولیس برای مبارزه با تخلفات شهری در حالی ایجاد می‌شود که قبل از این، جلوگیری از ساخت‌و‌ساز خودسر منازل و پس‌گرفتن زمین‌های غصب شده از وظایف پولیس بوده است، اما نیروهای این وزارت همواره به فساد و رشوه‌ستانی متهم بوده‌‎اند. اکنون وزارت امور داخله برای نظارت از کار‌کرد پولیس یک ریاست جدید را تحت نام «ریاست داخلی» ایجاد کرده است. آقای اندرابی گفت که وظیفه این ریاست، کنترل و نظارت نیروهای پولیس در امر مبارزه با فساد است.

در همین حال شهرداری کابل ایجاد این قطعه خاص را برای جلوگیری از غصب زمین و  تخلفات شهری مؤثر می‌داند. احمد‌ذکی سرفراز، شهر‌دار کابل، در نشست مشترک خبری‌اش با سرپرست وزارت امور داخله گفت که شهرداری کابل قبل از این در تطبیق پلان‌هایش دچار مشکل بوده است. او گفت: «خودسری‌ها به اوجش رسیده بود. زورآبادی و چور‌آبادی یک استقامت پایدار در برابر تطبیق پلان‌ها ایجاد کرده بود. این معضلات شهرداری کابل را به چالش کشیده بود.»

آقای سرفراز افزود که ناهم‌آهنگی میان شهرداری کابل و نیروهای وزارت امور داخله و فساد از جمله عواملی است که مانع تطبیق پلان‌های این اداره شده است. او گفت که اکنون با ایجاد این قطعه خاص، بخشی از مشکلات شهرداری کابل حل می‌شود. به گفته شهردار کابل، اکنون در هم‌آهنگی با نیروهای پولیس، اداره شهرداری می‌تواند جلو غصب زمین و اعمار بلندمنزل‌های خودسر و غیرقانونی را بگیرد.

شهردار کابل با بیان این‌که بیش از ۷۰ در‌صدر ساختمان‌های شهر کابل به صورت غیر‌معیاری ساخته شده است، گفت که اکثر این ساختمان‌ها جواز ساختمانی ندارد. به گفته او، این ساختمان‌ها در جاهایی اعمار شده است که در مغایرت با اصول و ارزش‌های توسعه شهری قرار دارد.

با این حال آقای سرفراز قضایای مبتنی بر تخلفات شهری را در شش ماه گذشته یک‌هزار و ۲۵۰ مورد یاد کرد. او گفت که بیش‌ترین این قضایا مربوط به ساخت‌و‌ساز خودسر و غصب زمین توسط زورمندان بوده است.

استقبال شهروندان

شماری از باشنده‌گان شهر کابل از ایجاد «قطعه ویژه» جلوگیری از غصب زمین و ساخت ساختمان‌های غیر‌قانونی، استقبال کردند. آنان ابراز امیدواری کردند که این قطعه خاص بتواند مانع غصب زمین و اعمار بلندمنزل‌های غیر‌قانونی شود.

شکرالله، یک تن از باشنده‌گان شهر کابل است. او می‌گوید که در این وقت‌ها، غصب زمین و اعمار ساختمان‌های خودسر از سوی زورمندان در تبانی با پولیس افزایش یافته است. به گفته او، پولیس در بسیاری از نقاط شهر کابل از کسانی که به صورت غیرقانونی ساختمان اعمار می‌کنند، پول می‌گیرد و اجازه ساخت بلند‌منزل‌های غیر‌معیاری را می‌دهد. به گفته این باشنده کابل، این کار برای همسایه‌ها و سایر شهروندان کابل، زیان‌آور و نوعی مزاحمت است. او گفت: «از اقدام جدید وزارت امور داخله استقبال می‌کنم، اما مشروط بر آن‌که روند کار این دسته‌ نیروهای پولیس، به صورت شفاف و منظم نظارت شود. وزارت امور داخله، باید پیش از این دست به این اقدام می‌زد. اکنون، باید این روند را به صورت دقیق نظارت کند و نگذارد که این نیروها آغشته به فساد شوند.»

مصطفی، یک تن دیگر از باشنده‌گان شهر کابل است. او می‌گوید که اگر این نیروهای ویژه بتوانند از ساخت‌و‌ساز غیرقانونی جلوگیری کنند، ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. او گفت که ساخت‌و‌ساز بلند‌منزل‌های غیرقانونی در شماری از نقاط شهر کابل، باعث مزاحمت برای سایر شهروندان کابل شده است. به گفته او، این افراد بدون توجه به حقوق همسایه‌داری، دست به ساخت بلندمنزل‌های دلخواه‌شان می‌زنند.

شهر کابل از جمله شهرهای غیرمعیاری است که کم‌تر در آن قواعد طراحی شهری در نظر گرفته شده است. بر ‌اساس آمارهای منتشر شده، بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌های اعمار شده در شهر کابل غیرمعیاری است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن