افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

قوانین معلق؛ اسنادی که در دفتر ریاست‌جمهوری خاک می‌خورند+عکس

بر مبنای سندی که اطلاعات روز به آن دست یافته، رییس‌جمهور ۱۰ قانون مصوب هر دو مجلس پارلمان را با تأخیر سه ماه تا بیش از یک‌ونیم سال، هنوز توشیح نکرده است. چنانچه قانونی توشیح نشود، در جریده‌ی رسمیِ وزارت عدلیه نشر نمی‌شود و قابل اجرا نیست. آیا انبار شدن این قانون در صف توشیح رییس‌جمهور، خلای قانونی بار نمی‌آورد؟ عدم توشیح این اسناد قانونی در زمان معین آن، تخطی از قانون اساسی به‌حساب نمی‌آید؟

ماده‌ی ۹۴ام قانون اساسی در این مورد حکم کرده است: «رییس‌جمهور تا ۱۵ روز پس از رسیدن اسناد تقنینی‌یی که به تصویب هر دو مجلس رسیده باشد، باید آن را برای تصویب مجدد رد و یا توشیح کند». در این ماده آمده است که «درصورتی‌که رییس‌جمهور با مصوبه‌ی شورای ملی موافقه نداشته باشد، می‌تواند آن را ظرف پانزده روز از تاریخ تقدیم، با ذکر دلایل به ولسی جرگه مسترد نماید.» لیست مصوبه‌هایی که پارلمان به ریاست‌جمهوری فرستاده، نشان می‌دهد که این اسناد، بین ۱۲۰ روز تا یک‌ونیم سال پس از ارسال، هنوز سرنوشت روشنی ندارد. برای نمونه، «قانون استندردسازی» که بر اساس فرمان تقنینی شماره ۶۷ ریاست‌جمهوری در مجلس نمایندگان و مجلس سنا تصویب شده، در ۱ام حوت سال ۱۳۹۵ به دفتر رییس‌جمهور فرستاده شده است؛ در حالی‌که دست‌کم ۱۲۰ روز از زمان ارسال آن به رییس‌جمهور می‌گذرد، هیچ خبری از سرنوشت این مصوبه نیست.

طرح «قانون شوراهای ولایتی» در ۲۵ام عقرب سال ۱۳۹۳ برای توشیح فرستاده شده است. از آن زمان تاکنون، بیش از ۱۸ ماه می‌گذرد؛ به‌عبارت دیگر، رییس‌جمهور این مصوبه را ۳۶ مرتبه بیش از زمان معین آن برای توشیح، پیش خودش نگهداشته است. این در حالی است که بر مبنای قانون اساسی، چنانچه رییس‌جمهور با مصوبه‌های پارلمان توافق نداشته باشد، با ذکر دلایلش، برای بررسی و تصویب دوباره، به پارلمان باز می‌گرداند.

در ادامه‌ی ماده‌ی ۹۴ام قانون اساسی آمده است که «با سپری شدن این مدت، و یا در صورتی‌که ولسی جرگه آن را مجدداً با دو-ثلث آرای کل اعضا تصویب نماید، مصوبه توشیح‌شده محسوب و نافذ می‌گردد». در بسیاری از این موارد، تاکنون ولسی جرگه نیز بر مبنای قانون عمل نکرده است. طرح «قانون منع آزار و اذیت زنان و اطفال» که طرح جنجالی‌یی نیز بود و با تصویب پارلمان امیدواری‌هایی در جامعه‌ی مدنی کشور برای تغییر وضعیت زنان و کودکان خلق کرد، اما پس از آن‌که در اواسط زمستان پارسال به ریاست‌جمهوری فرستاده شد، تاکنون توشیح نشده است. این درحالی است که با تأخیر چهارماهه، هنوز پارلمان آن را دوباره با آرای دو-سوم کل اعضا تصویب نکرده است تا به‌صورت رسمی قابل اجرا گردد.

به این ترتیب، اکنون ده سند تقنینی تصویب شده، به‌دلیل عدم پیگیری پارلمان و عدم توشیح رییس‌جمهور، سرنوشت مشخصی نیافته است و کماکان جایگاه این اسناد در قوانین ملی کشور خالی است. تاکنون دلایل این وضعیت، از سوی دو طرف روشن نشده است.

نویسنده: احسان جاوید/اطلاعات روز

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن