برگزیده های سایتتیتر یک

قیصاری به پایگاه جنرال دوستم رفته بود

منابع امنیتی در ولایت بلخ می گویند که نظام الدین قیصاری، فرمانده محلی که پولیس در تلاش بازداشت اوست، موفق به فرار شده و به ولایت جوزجان رفته است. این ولایت اقامتگاه و پایگاه قدرت جنرال دوستم، معاون اول رییس جمهوری کشور است.

سید شاه، معاون اداره امنیت ولایت بلخ روز سه‌شنبه (۲۶ قوس) در یک نشست خبری گفت آنچه در رسانه‌های اجتماعی از فرار آقای قیصاری همرسانی شده “درست بوده و او در جوزجان است”.

اجمل فایز، فرمانده پولیس ولایت بلخ نیز در یک نشست خبری گفت که دستور وزارت داخله و ارگان‌های امنیتی است تا آقای قیصاری در هر جای که باشد، باید توسط نیروهای ویژه بازداشت شود.

دو روز پیش پولیس و نیروهای ویژه با یورش به اقامتگاه آقای قیصاری در مزارشریف تلاش کردند او را بازداشت کنند اما او مقاومت کرد و با افرادش به درگیری مسلحانه با پولیس پرداخت. این درگیری بیش از ۲۴ ساعت دوام کرد و بالاخره مشخص شد که آقای قیصاری فرار کرده است. در این درگیری همچنین چندین نفر کشته و زخمی شدند.

آفای فایز گفت که محکمه به بازداشت آقای قیصاری حکم کرده بود و نهادهای امنیتی شامل پولیس، ارتش و نیروهای امنیت ملی براساس دستور مقام‌های ارشد برای بازداشت او اقدام کردند، اما او سرباز زد و به درگیری با آنان پرداخت.

آقای فایز گفت وقتی نیروهای امنیتی به محل استقرار آقای قیصاری رسیدند به اولین موتر راکت شیلیک شد. او توضیح داد که در طول درگیری پنج موتر نظامی نیروهای ویژه و نظم عامه هدف راکت قرار گرفتند.

آقای فایز تاکید کرد که آقای قیصاری با ادامه درگیری، با راهنمایی که از بیرون می‌شد، موفق به فرار شد.

او گفت که اکنون ۴۵ نفر از نیروهای آقای قیصاری بازداشت و هفت نفر او نیز در جریان درگیری کشته شدند.

فرمانده پولیس بلخ درباره خانه افراد غیر نظامی که در جریان درگیری آتش گرفت، گفت که از این خانه به نیروهای امنیتی افغانستان راکت شیلیک می‌شد.

در درگیری نیروهای امینتی و افراد قیصاری به گفته مسئولان هیج نیروی امنیتی کشته نشده و فقط چند نفر زخمی شده‌اند.

قیصاری چرا و چگونه رها شده بود؟

آقای قیصاری، از فرماندهان محلی در شمال کشور است. او در سرطان سال گذشته به اتهام نقض حقوق بشر و تهدید مقام‌های امنیتی در ولایت فاریاب از سوی امنیت ملی بازداشت و به کابل منتقل شد.

او در آن زمان فرمانده پولیس در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب و در عین حال فرمانده نیروهای خیزش مردمی علیه طالبان بود و نماینده خاص جنرال دوستم در فاریاب محسوب می‌شد.

بازداشت آقای قیصاری با اعتراضات گسترده در چندین ولایت در شمال این کشور همراه شد. حامیان او برای ۱۹ روز به راهپیمایی و تحصن دست زدند. بازگشت جنرال دوستم که در آن زمان در ترکیه به سر می‌برد و گفته می‌شد اجازه بازگشت به کشورش را ندارد و رهایی قیصاری مهمترین خواست این معترضان بود.

جنرال دوستم به دنبال این اعتراضات به کابل برگشت و گفت آقای قیصاری نیز رها خواهد شد اما اینطور نشد.

سرانجام در اواخر قوس سال گذشته دادستانی کل اعلام کرد که فرمان آزادی مشروط نظام‌الدین قیصاری، نماینده ویژه جنرال عبدالرشیم دوستم، معاون اول ریاست جمهوری را صادر کرده است.

سخنگوی دادستانی کل گفته بود که این فرمان به پیشنهاد ریاست عمومی امنیت ملی و به دلیل در برگرفتن زمان زیاد برای مستندسازی و تحقیق اتهامات وارده به آقای قیصاری صورت گرفته و او با ضمانت معتبر رها خواهد شد.

ممنوع‌الخروج بودن از کابل، تعلیق وظیفه و حضور روزانه در اداره مربوطه از شرایط آزادی آقای قیصاری از سوی دادستان کل خوانده شده بود. او یک هفته پس از صدور این فرمان آزاد شد و به جای این که به فاریاب (محل اصلی بود و باش‌اش) برگردد به شهر مزار شریف رفت.

مخالفت با جنرال دوستم پس از آزادی

نظام الدین قیصاری که از نزدیکان آقای دوستم بود، پس از رهایی از بازداشت در چندین نشست و گردهمایی علیه او اظهاراتی را بیان کرد و حتی به او هشدار داد.

اما نمایندگان حزب جنبش اسلامی افغانستان که رهبری آن را آقای دوستم برعهده دارد، گفتند سخنان آقای قیصاری “منطقی” نیست و او “زیر فشارهای روحی که در بازداشت بر او وارد شده” این حرف‌ها را می‌زند.

آقای قیصاری در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز در کنار جنرال دوستم نایستاد. او در این انتخابات از نامزدی رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی حمایت کرد در حالی که آقای دوستم از نامزدی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حمایت کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن