اخبار کوتاهافغانستاناقتصادی

قیمت پیاز چهار برابر افزایش یافته است: نان مردم بی پیاز می شود

به دنبال بیکاری، فقر روز افزون و افزایش بهای مواد سوخت، شهروندان در کابل می‌گویند که قیمت پیاز نیز چهار برابر افزایش یافته و توان خرید آنرا ندارند.
قیمت یک “چارک” پیاز در کابل به ۱۲۰ افغانی رسیده و یک سیر آن روز پنج شنبه، بیست‌وهفتم دلو ۴۸۰ افغانی به فروش رسیده است.
قیمت پیاز قبل از اینکه به صورت عمده به پاکستان صادر شود سیر ۱۰۰ تا ۱۲۰ افغانی در بازارهای افغانستان موجود بود و در مدت سه یا چهار ماه، بهای آن به ۴۸۰ افغانی رسیده است.
طیبه یک تن باشندگان ساحه تایمنی می‌گوید: “پیاز یکی از سبزیجات جدا ناپذیر وعده‌های غذایی در یک شبانه روز می‌باشد و بلند رفتن قیمت آن یک مشکل جدی مردم در کنار این همه فقر و بیکاری محسوب می‌شود.”
رضا، یک تن از دکانداران شهر کابل می‌گوید: “که همزمان با افزایش قیمت پیاز مشتری ها دیگر یک «سیر» پیاز خریداری نمی‌کنند و مشتری ها دیگر توان خرید یک سیر را ندارد.”
او می‌گوید که مشتریانش ناگزیر هستند تا یک «چارک» پیاز خریداری و در وعده‌های غذایی خود کم تر از این مواد اولیه استفاده کنند.
در همین حال مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند نرخ «پیاز» نه تنها در کشور بلکه در کشور های همسایه نیز افزایش یافته است.
این وزارت در پیامی به رسانه ها گفت پیاز مورد نیاز افغانستان از ایران، ازبکستان و قزاقستان وارد می‌شود ولی اکنون به دلیل سردی و نبود سردخانه‌های معیاری به مشکلاتی وجود دارد.
این در حالی است که شماری از دکانداران شهر کابل دلیل کمبود پیاز را در کشور صادرات آن به کشورهای دیگر عنوان می‌کنند و می‌گویند در صورت نبود سردخانه‌های معیاری نیاز است تا صادرات به کشورهای دیگر نیز صورت نگیرد تا مردم به بحران قحطی پیاز و افزایش قیمت آن مواجه نشوند.
گفتنی است پس از رویکار آمدن امارت اسلامی میزان اقلام صادراتی افغانستان به پاکستان شدیدا افزایش یافته و پیاز یکی از اقلامی است که به صورت عمده به کشور پاکستان صادر شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن