افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

ما کشته می شویم/مقامات با شدت ترین الفاظ محکوم می کند

حمله انتحاری در مسجد باقر العلوم غرب کابل بیش از ۳۰ کشته و ۴۰ زخمی برجاگذاشت.

حوالی ساعت ۱۲:۱۸ چاشت امروز(دوشنبه ۱ قوس ۹۵)  یک مهاجم انتحاری خود را در داخل مسجد باقر العلوم، در مربوطات حوزه ششم امنیتی کابل “چهارقلعه چهاردهی” منفجر ساخت.

این حمله میان عزادارانی که در این مسجد برای برگزاری مراسم اربعین حسینی گردهم آمده بودند، رخ داد.

عبیدی؛ رییس تحقیقات جنایی کابل، میگوید که درانتحاری مسجد باقرالعلوم بیش از ۲۷ تن  کشته و بیش از ۴۰ تن زخمی شدند. اما شاهدان عینی آمار تلفات را بالاتر از صدتن می گویند.

براساس گفته های شاهدان عینی، در این حمله بیش از ۱۰۰ تن به شمول کودکان کشته و زخمی شده اند.

تاکنون فرد و یا گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اما میگوید که این گروه هیچ پیوند با حملۀ انتحاری کابل ندارد.

مسجد باقرالعلوم اخیراً به محل سخنرانی مقام‌های ارشد دولتی افغانستان تبدیل شده بود؛ اما تاکنون مشخص نیست که امروز نیز از افراد بلند پایه دولتی در این مراسم مراسم حضور داشته و یا خیر.

اما سوال اصلی اینجاست که مقامات حکومت وحدت ملی هربار وقوع این حملات را تقبیح می کنند و چیزی دیگر برزبان نمی آورند و کار عملی هم انجام نمی دهند.

با این حال:

داکتر محمد اشرف غنی؛ رئیس جمهور کشور وقوع این را حمله تقبح کرده می گوید که حمله بالای اماکن مقدس و مذهبی دشمنی آشکار با اسلام و مردم افغانستان است.

وی ضمن تأثیر عمیق به‌خاطر این حادثۀ المناک، این عمل نابخشودنی و جنایت بزرگ را کار دشمنان مردم افغانستان عنوان کرده، حمله بالای اماکن مقدس و مذهبی را دشمنی آشکار با اسلام و مردم افغانستان دانسته آنرا تلاش برای نفاق افگنی می‌داند.

رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، به‌همۀ مسوولین صحی دستور داده‌است، تا جهت مداوای زخمیان این حادثه و کمک به‌تمام آسیب‌دیده‌گان از هیچ‌نوع تلاش دریغ نورزند.

در ادامه داکتر عبدالله عبدالله؛ رئیس اجرایی کشور نیز وقوع این حمله را تقبیح کرده است.

آقای عبدالله عبدالله گفته است که حمله به اماکن مقدس یک جنایت جنگی و اقدام علیه اسلام و بشریت است.

آقای عبدالله در صفحه توییتر خود، این حمله را به شدت محکوم کرده و با خانواده های قربانیان این حادثه اظهار همدردی کرده است.

رئیس اجرایوی گفته است، حمله به افراد بیگناه که در یک مکان مقدس گردهم آمده اند، این خود یک جنایت جنگی و اقدام علیه اسلام و بشریت است.

به گفته عبدالله، این حمله در برابر ادیان، انسانیت، ایدئولوژی انسان و هر باور انسان است. این نشانه ای از بربریت و ظلم و ستم است.

وی  تأکید کرده است، زندگی مردم افغانستان مهم است. این تروریست ها و کشورهای حامی آن ها، بهای سنگینی برای این جنایات علیه مردم افغانستان پرداخت خواهند کرد.

صلاح الدین ربانی؛ وزیر پیشین وزارت خارجه کشور نیز حمله انتحاری روز دوشنبه در کابل را به شدت ترین الفاظ محکوم کرده است.

آقای ربانی می گوید که تروریستان به هیچ اصل و ارزش اسلامی پایبند نیستند و آیین آن ها جز کشتار، وحشت و ریختاندن خون انسان ها، چیز دیگری نیست.

وی  با انتشار پیامی حمله انتحاری به مسجد باقرالعلوم غرب کابل را به شدت محکوم کرده و گفته است که تروریستان  و دشمنان مردم افغانستان با اینگونه اعمال جنایت کارانه ای که زندگی مسالمت آمیز مردم را هدف قرار می دهند، نشان می دهند که به هیچ اصل و ارزش اسلامی پایبند نیستند و آیین آن ها جز کشتار، وحشت و ریختاندن خون انسان ها، چیز دیگری نیست.

عبدالباری خلیلی/کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن