افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

مبارزه با تروریزم، نیاز به مشارکت بیشتر دارد

یک مقام ارشد ناتو اعلام کرده است که این سازمان در نشست ماه آینده در ورشو پولند تصمیم خواهد گرفت که حتی در صورت کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان نیز به حضور خود در کشور ادامه دهد.

این دیپلمات ارشد ناتو که نخواست نامش فاش شود، به رسانه های غربی گفته است که انتظار می‌رود تا مقامات ارشد سران ناتو در نشست ماه آینده در شهر ورشو پولند تصمیم بگیرند تا پایگاه‌های خود در افغانستان را حتی در صورت کاهش نیروهای امریکایی حفظ کنند.

در همین حال تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی در گفتگو با خبرگزاری رشد می گوید که مبارزه با تروریزم، نیازمند مشارکت بیشتر است.

وی افزود: “دولت افغانستان از ایالات متحده امریکا از افزایش نقش محاربوی شان در افغانستان خصوصا نیروهای هوایی آن کشور استقبال می‌کند. دولت افغانستان به این باور است که مبارزه موثر علیه تروریزم نیاز به مشارکت بیشتر دارد، و امیدواریم نتایج سودبخشی در پی داشته باشد”.

آقای غورزنگ تصریح کرد که تصمیم تداوم حضور نیروهای ناتو در افغانستان، در نشست وارسا گرفته خواهد شد و تا کنون این موضوع مشخص نیست.

از سوی هم درپی درگیری های چند روزه میان نیروهای سرحدی افغانستان و نظامیان پاکستانی در مرز تورخم، شماری زیادی از نمایندگان مجلس انتقاد کرده اند که امریکا امریکا در برابر تجاوزات آشکار پاکستان اقدام عملی نکرده و باید نسبت به پیمان امنیتی با واشنگتن تجدید نظر شود.

در همین حال سخنگوی شورای امنیت ملی می‌گوید که توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن، بستر اصلی مشارکت امنیتی میان دو کشور است و دولت افغانستان با امضای این سند توانست همکاری متداوم امریکا را برای سال های متمادی داشته باشد.

آقای غورزنگ تاکید کرد که نیروهای امریکایی در چوکات ناتو، همیشه در کنار نیروهای افغان بوده‌اند و زمانیکه که امنیت ملی افغانستان و تمامیت ارضی کشور با تهدید متوجه باشد، امریکا و نیروهای نظامی‌شان قاطعانه در کنار افغانستان خواهند ایستاد.

وی همچنین از برنامه های حکومت افغانستان برای اشتراک در نشست وارسا و بروکسل سخن گفت.

سخنگوی شورای امنیت ملی ادامه داد که حکومت افغانستان برای اشتراک در این دو نشست مهم آمادگی کامل دارد و خواسته هایش را در یک فهرست منظم ترتیب و در نشست بروکسل ارایه خواهد کرد.

آقای غورزنگ خاطر نشان ساخت: “شرکای بین‌المللی کشور به ما اطمینان داده‌اند که کشورهای عضو ناتو تمام خواسته‌های حکومت افغانستان در نشست بروکسل را خواهند پذیرفت”.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن