اخبار کوتاهبازسازی

متعهد به توسعۀ نظام شهری در ولایت ها هستیم

 

 

سید سعادت منصور نادری، وزیر امور شهرسازی افغانستان می‌گوید وزارت شهرسازی در بخش سکتور شهری و توسعۀ پروژه‌هایی مانند ساخت جاده‌ها، سیستم آب‌رسانی، برق و دیگر پروژه‌های بنیادی در ولایت‌های لوگر و پکتیا کار بیش‌تر خواهد کرد.

به گزارش رشد، به نقل از خامه، وزیر امور شهرسازی افغانستان در ادامۀ سفرهایش به ولایت‌ها به خاطر بازدید از وضعیت شهری، روز گذشته به ولایت‌های لوگر و پکتیا سفر کرده ضمن بازدید، با والیان، نماینده‌گان و بزرگان قومی این ولایت‌ها نیز گفت‌گو کرد.

آقای نادری در ولایت لوگر گفت که این ولایت از لحاظ جغرافیایی با اهمیت و غنی از معادن است اما در طول ۱۴ سال گذشته در سایر بخش‌های آن، به ویژه سکتور شهری و انکشاف شهرها توجه صورت نگرفته و وضعیت شهرها که از خواسته‌های ابتدایی زنده‌گی شهرنشینی است، قابل پذیرش نیست.

وزیر شهرسازی بیان داشت به خاطر بلندبردن ارتقای ظرفیت‌های ریاست‌های امور شهرسازی ولایت‌ها و شهرداری‌ها و هم‌چنان رشد اقتصادی شهرها و ولسوالی‌ها باید تحرک اقتصادی بین شهرها و ولسوالی‌ها ایجاد شود تا در آینده زمینۀ خدمات شهری بیش‌تر مساعد گردد.

او این را نیز گفت که از ۱۰ هزار اپارتمان قابل استطاعت که کشور چین برای ساختن آن وعده کرده هفت هزار آن در ولایت‌ها، به ویژه مرکز لوگر ساخته خواهد شد.

حلیم فدایی، والی لوگر از این که تا کنون روی ساحات سبز، پارک‌های تفریحی، جاده‌های اسفالت‌شده و شبکه‌های آب‌رسانی و وضعیت شهری در این ولایت کار نشده اظهار نارضایتی کرده گفت که ۸۹ درصد برنامه‌های شهری و شهرداری در لوگر تطبیق نشده‌است.

در همین حال وزیر شهرسازی در ادامۀ سفرش به ولایت پکتیا نیز با والی، نماینده‌گان و بزرگان قومی آن ولایت دیدار کرده در مورد چالش‌های شهری گفت‌گو کرد.

وزیر شهرسازی این‌که پکتیا هم تا کنون از ابتدایی‌ترین امکانات شهری برخوردار نیست را شرم‌آور خوانده افزود که در ۱۴ سال گذشته دولت مرکزی به هیچ بخش این ولایت توجه نکرده‌است.

وی به مردم پکتیا وعده سپرد که برنامه‌های تفصیلی، استراتیژی شهر گردیز و دیگر بخش‌های آن ولایت را تکمیل نموده به دست‌رس‌شان قرار خواهد داد تا ساخت و ساز شهری صورت گیرد.

سید سعادت منصور نادری از والی پکتیا تقاضا کرد تا تجاران آن ولایت را به سرمایه‌گذاری در بخش سکتور شهری و ایجاد شهرک‌های معیاری تشویق کند تا هم توسعۀ شهری صورت گیرد و هم زمینۀ کار به مردم ایجاد شود.

نادری به مردم پکتیا تعهد سپرد که تا ماه حمل سال آینده کار پروژۀ شبکۀ آب‌رسانی آشامیدنی که جواب‌گوی نیاز ۸۰ درصد مردم گردیز است، آغاز خواهد شد.

نصرت الله ارسلایی، والی پکتیا از این‌که وزیر شهرسازی به عنوان نخستین وزیر حکومت وحدت ملی به پکتیا رفته اظهار خوش‌حالی نموده از رهبری حکومت خواست تا آمریت شهری آن ولایت را به ریاست ارتقا داده یک ساختمان نیز برای آن ایجاد کند و سهم بورسیه‌ها برای جوانان پکتیا را در بخش مهندسی شهری به خارج نیز مساعد سازد.

وزیر امور شهرسازی در دیدارش از این ولایت‌ها اظهار امیدواری کرد که در سفرهای بعدی شاهد افتتاح پروژه‌ها باشد و به مردم پکتیا وعده داد که آمریت شهری آن ولایت را به ریاست ارتقا خواهد داد.

عبدالباقی پوپل رییس شهرداری‌های ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی، عبدالواسع رحیم سرپرست ریاست شهرسازی، قدرت‌الله حمید رییس پروژه‌های معلمین، اجمل نیازی رییس پروژۀ تربیوی، عبدالعزیز ابراهیمی مشاور رسانه‌یی و شماری از مسؤولان دیگر حکومتی از هم‌راهان وزیر شهرسازی در این سفر یک روزه بودند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن