افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

مجلس و آزمون های سخت پیش رو

سال جدید کاری مجلس در حالی آغاز به کار کرد که اما و اگرهای فراوانی پیش روی اعضای مجلس نمایندگان قرار دارد. اگرچه بر اساس توافقات، ادامه کار این مجلس مشروع و قانونی خوانده می شود اما هنوز هم تردید های بسیاری در خصوص فعالیت های اعضای کنونی مجلس نمایندگان وجود دارد و این مساله سبب شده مجلس کنونی منفعل و فاقد تاثیر کذاری عمیق باشد.

آنچه در وهله اول به نظر می رسد این است که شاید فرصت چندانی برای این مجلس مهیا نباشد تا بتواند دست به کارهای بزرگ و زیر بنایی زده و اقدامات بزرگی در راستای قانون گذاری و نظارت بر دولت انجام دهد. اما می توان گفت مساله «اصلاح نظام انتخاباتی» قطعا یکی از مسائل مهم و تاثیر گذاری است که این مجلس باید آن را سر و سامان داده و این چالش بزرگ را به سرانجام برساند.

اگر بخواهیم کارکرد این مجلس را نسبت به دوره های قبلی مقایسه کنیم باید اعتراف نماییم مجلس شانزدهم با همه کاستی ها و انتقاداتی که بر آن وارد است، شایستگی های قابل توجهی از خود نشان داده است و در برخی برهه های زمانی توانسته اعتماد زخم خورده و از دست رفته مردم به آینده حکومت داری در افغانستان را اندکی التیام بخشد.

یکی از عملکردهای مثبت این مجلس ایستادگی در برابر برخی خواسته های دولت بود که نمایندگان مردم آن را غیر عادلانه و مضر تشخیص می دادند. رد صلاحیت های گسترده به وزیران پیشنهادی دولت وحدت ملی و ایستادگی هرچند موقت در برابر فشارهای دولت نشان داد کشور ما نیز پتانسیل تردد در مسیر قانون و تعقل را دارد، اگرچه در مرحله بعد همه وزیران بدون غربال از فیلتر مجلس رد شدند و صلاحیت ها نادیده گرفته شد.

در این میان برخی از نکات مهم وجود دارد که در فرصت کوتاه کاری مجلس نمایندگان باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست مساله اجرایی شدن اصلاحات نظام انتخاباتی است که مجلس هرچه سریعتر باید آن را از بن بست بیرون آورده و با فوریت بالا آن را به مرحله اجرا برساند. بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، دولت فرمان اصلاح نظام انتخاباتی را امضا کرد و آن را به مجلس محول نمود تا نمایندگان ملت به آن رای دهند.

اکنون توپ در زمین مجلس است و این نمایندگان هستند که باید از این مرحله عبور کنند. پیشتر فرمان تقنینی ریاست جمهوری در مورد اصلاح نظام انتخاباتی از سوی مجلس رد شده بود که جنجال های زیادی را در جامعه سیاسی افغانستان برانگیخت. بسیاری از کارشناسان معتقدند مجلس با عدم تایید فرمان ریاست جمهوری اشتباه مهلکی مرتکب شده و برخی این مساله را نتیجه یک زد و بند پنهانی میان رئیس جمهور و اکثر اعضای مجلس می دانند. به هر حال پیگیری اصلاح نظام انتخاباتی هم اکنون از بزرگ ترین وظایف مجلس است که می تواند تحولات مثبتی را برای افغانستان رقم بزند.

مساله بعدی که مجلس باید توجه بیشتری به آن داشته باشد ارتقاء سطح نظارتی بر عملکرد دولت است. واقعیت این است که اگر دولت با همین روش بخواهد امور کشور را به پیش ببرد، آینده خوبی در انتظار مردم و جایگاه بین المللی افغانستان نخواهد بود. مردم انتظار دارند مجلس نمایندگان نظارت خود بر عملکرد دولت را بیشتر کرده و نهادهای دولتی را ملزم به برآورده کردن خواست های شهروندان نمایند. در حال حاضر جایگاه سیاسی کشور در بدترین وضع ممکن قرار دارد و از طرفی شرایط امنیتی نیز با چالش های خطرناکی رو به روست. همه اینها اقتضا می کند مجلس با حساسیت بیشتری به فعالیت های خود در سال کاری جدید ادامه دهد.

با گذشت مدت زیادی از آغاز به کار دولت وحدت ملی هنوز وزارتخانه های دفاع ملی و داخله با سرپرست اداره میشود که این مساله عمیقا موجب تاسف است. این در حالی است که نیاز کشور به این دو وزارتخانه مهم بیش از هر وزارتخانه دیگری احساس می شود و می توان گفت مهم ترین وزارتخانه هایی که استوانه های مهم هر کشوری محسوب می شود در افغانستان بلاتکلیف است.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد موضوع مذاکرات صلح است که مجلس باید به طور جدی به آن ورود پیدا کند. متاسفانه مجلس نمایندگان کوچکترین سهمی در پیشبرد روند مذاکرات نداشته و شایسته نیست مهم ترین مرجع قانون گذاری کشور از این مساله مهم دور مانده و بی خبر باشد. آنچه انتظار می رود این است که مجلس با پیگیری های مداوم مطالبات مردم که نکات یاد شده در راس آن مطالبات قرار دارد، خواسته های شهروندان را پیگیری و برآورده نماید.

سید مصطفی موسوی مبلغ

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن