افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

محمد عارف حیدری: دزد و ره‌زن در کوچه ها است، نه سرک!

رئیس جمهور غنی در ادامه سلسه نشست‌های گفتمان ملی خود دیروز(شنبه ۲۸ جدی) با باشندگان و بزرگان قومی نواحی ۶،۷ و ۱۳ شهر کابل دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، در نشستی که امروز در قصر سلام خانه ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود محمد عارف حیدری، رئیس شبکه سراسری رشد افغانستان به نمایندگی از اصناف و بزرگان قومی نواحی ۶ و ۱۳ شهر کابل صحبت کرد.

آقای حیدری در این نشست در مورد مشکلات باشندگان نواحی ۶،۷ و ۱۳ شهر کابل ازجمله، نبود امنیت، نبود سرک های فرعی و سرک های موازی، فقدان ترانسپورت شهری، نبود تعمیر معیاری برای مکتب ها و فاصله طولانی برای مکاتب دخترانه، نبود شفاخانه های دولتی و خدمات صحی، بست های خالی معلمان مکاتب، غصب زمین های مکاتب و ورزشی، نبود برق، افزایش قیمت گاز در فصل زمستان، آلوده گی هوا، آزادی مجرمین و سارقین در بدل پول از سوی مسئولین دولتی، نبود آب آشامیدنی و صحی، فروش آزادانه مواد مخدر، مبدل شدن ناحیه ۱۳ به دو ناحیه، اعمار حریم دریایی کمپنی الی پل سوخته، قیرریزی سرک دارلمان الی ریش خور، جمع آوری به موقع زباله دان ها، تغیرات در حوزه های امنیتی، تامین امنیت پس کوچه ها، مسدود بودن سرک های فرعی از سوی نهاد های دولتی، توجه به مکاتب ناحیه ۶ و ۱۳، رسمی شدن مساجد از سوی دولت، عادلانه نبودن بل برق، مبدل شدن به کوه قوریغ به پارک ملی، غصب زمین مکتب قلعه علی از سوی لوی سارنوالی، توجه رسانه ها به ارزش های دینی و اسلامی، توجه به زمینه استخدام، جمع آوری قرص های نشه آور و آوردن تعدیل در قانون جزا را مورد بحث گرفت.

رئیس شبکه سراسری رشد افغانستان گفت: امنیت حوزه های ۶ و ۱۳ شهر کابل قابل قبول نیست، دزدان و ره‌زنان در پس کوچه ها گشت و گذار می کند نه در سرک ها، مجرمین که از سوی پولیس گرفتار می شود دوباره در بدل پول آزاد می شوند.

وی افزود: پولیس تنها امنیت سرک ها را تامین می کنند، اما دزدان و ره‌زنان در پس کوچه ها بگونه آزادانه گشت و گذار می کنند که این قابل قبول نیست، پولیس باید امنیت کوچه ها را تامین کنند.

وی اضافه کرد:” وقتی دزدی در داخل کوچه دارایی مردم را از آنان می گیرد، مردم به پولیس مراجعه کنند پولیس می گوید تامین امنیت داخل کوچه مسئولیت ما نیست”.

او در قسمت جابجا نمودن آمرین حوزه های امنیتی شهر کابل گفت:” جابجا نمودن آمرین حوزهای امنیتی کارساز نیست و چیزی را تغیر نمی دهد، دولت باید کارکنان پایین رتبه حوزه های امنیتی را جابجا کند و بالای آن بگونه جدی نظارت داشته باشند و آمرین حوزه ها را بگذارید به فعالیت های شان ادامه بدهند.

آقای حیدری در مورد غصب زمین گفت:” زمین مکتب قلعه علی مردن در حوزه ششم شهر کابل از سوی اداره لوی سارنوالی غصب گردیده و آن را پارکینگ ساخته است.

نبود خدمات صحی یکی دیگر از بحث های آقای در این نشست بود، او گفت:” در ناحیه ۱۳ شهر کابل شفاخانه های مجهز و صحی وجود ندارد، تنها یک شفاخانه علی جناح برای باشندگان حوزه ۱۳ شهر کابل کافی نیست.

حیدری تصریح کرد: نبود تعمیرهای معیاری برای مکاتب و فاصله طولانی برای مکاتب دخترانه در ناحیه سیزدهم شهرکابل مشکلات جدی را برای دختران به وجود آورده است و تنها دو مکتب دخترانه در حوزه سیزدهم وجود دارد.

نبود پارک های تفریحی یکی دیگر از مشکلات مردم حوزه ۱۳ و ۱۸ شهر کابل است. آقای حیدری در این نشست گفت: قوه قوریغ به پارک تفریحی مبدل گردد.

در ادامه این نشست محمد امین غیرت به نمایندگی از معارف و جوانان، مولوی عبدالرحمن به نمایندگی از علمای کرام، سیماگل جمالی به نمایندگی از زنان و انجنیر خوشحال یاری به نمایندگی از وکلای گذر از رئیس جمهور بخاطر اینکه دروازه ارگ را به روی مردم باز کرده و مشکلات مردم را رو در رو می شنود، تشکر کردند.

رئیس جمهور غنی پس از استماع خواست ها و پیشنهادات سخنرانان، گفت که در کنار اصلاحات دیگر، در امنیت کابل تغییرات سراسری رونما خواهد شد و همچنان در پولیس ملی اصلاحات اساسی به میان می آید. ترس مردم از پولیس باید به باور مبدل گردد و کابل مصئون شود، چون بدون این کار این سرمایه بشری و طبیعی ضایع می گردد.

رئیس جمهور قضاوت جمعی مردم را بی پیشنه و تشخیص آنان را بجا خوانده، گفت که تشخیص شما نقشۀ راه من است. پیشنهادات و نظریات شما به برنامه و پلان مبدل می شود. بدون همکاری تان، مشکل ناامنی کابل و دیگر مشکلات حل نمی گردد.

رئیس جمهور کشور تصریح کرد که اقدامات مسئولین کابل کافی نمی باشد، آنان باید در شش ماه آینده مشکلات موجود  را حل و رضایت مردم را به دست بیاورند.

رئیس جمهور کشور حمایت مردمی را در تغییر ساحات غیر پلانی به ساحات پلانی، ایجاد محیط مناسب و استملاک مهم خواند و گفت: در این بخش با ایجاد نظم و سیستم، عواید شهر کابل ده برابر افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور غنی گفت که باید زمینه استفاده از برق آفتابی فراهم گردد و به رئیس دافغانستان برشنا شرکت هدایت داد تا در مدت سه هفته مشکلات موجود در قسمت برق، به خصوص مشکلات در پرداخت صرفیۀ برق شهروندان، به صورت اساسی حل و مدیریت گردد.

رئیس جمهور خاطر نشان ساخت که هر شهروند باید مانند مصرف پول موبایل، از مصرف برق خویش نیز آگاهی داشته باشد. ارجحیت دادن به مقامات دولتی در قسمت برق، قابل قبول نمی باشد. وی افزود که مشکلات زنان ابعاد فرهنگی و پیچیده دارد و به منظور تشخیص و حل این مشکلات، با زنان در نشست های اختصاصی بحث خواهد شد.

رئیس جمهور غنی به رئیس معارف شهر کابل هدایت داد تا در مدت چهار هفته پلان منظمی را بخاطر جلوگیری از آزار و اذیت شاگردان به خصوص شاگردان اناث ترتیب کند، در غیر آن این ریاست لغو خواهد شد. وی افزود که فروشندگان مواد مخدر همانند تروریستان قاتل مردم هستند و در مقابل آنان اقدامات جدی صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور کشور به والی، شاروال و قوماندان امنیه کابل هدایت داد تا موانع را از سرک ها و کوچه های شهر کابل بردارند. وی افزود که دریای کابل مدیریت می گردد، ساحه شیردروازه به پارک ملی مبدل می شود و در ساحه سبز کابل تغییرات اساسی به میان می آید.

رئیس جمهور در اخیر سخنانش، همکاری و حمایت مردم را در زمینه نشر اسامی غاصبین، ممنوع الخروج ساختن و معرفی آنان به لوی څارنوالی، مهم خواند و افزود که باشندگان کابل در شش ماه آینده باید حداقل شش پیشرفت اساسی را در نواحی شان، لمس کنند.

زکریا رادمنش

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن