برگزیده های سایتجهان

مدیر امنیت ملی امریکا دولت ترامپ را بزودی ترک می‌کند

روز یکشنبه اعلام شد که دن کوتس، مدیر امنیت ملی امریکا، دولت ترامپ را ترک خواهد کرد.

به نقل از بی بی سی؛ آقای ترامپ در توییتی نوشت که آقای کوتس اواسط آگست از این پست کنار خواهد رفت و در عوض جان راتکلیف نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان کنگره جای او را خواهد گرفت.

این تازه‌ترین استعفای یک مقام بلند پایه دولت ترامپ است که در گذشته از جمله شاهد کناره گیری جیمز متیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر خارجه بوده است.

آقای کوتس و آقای ترامپ اغلب در مورد مسائل مختلف سیاست خارجی از جمله روسیه و کوریای شمالی دچار اختلاف نظر بوده‌اند.

ارزیابی‌های او در دوران تصدی مدیریت امنیت ملی بارها از سوی رییس جمهور امریکا که به سازمان‌های اطلاعاتی انتقاد دارد زیر سوال رفت.

آقای ترامپ در ماه جنوری همچنین مدیر اطلاعات ملی را در ارزیابی اش از تهدیدهای ایران “منفعل” و “زودباور” خواند.

آقای راتکلیف که جای آقای کوتس را خواهد گرفت به عنوان مدیر امنیت ملی وظیفه هماهنگی میان ۱۶ سازمان اطلاعاتی این کشور را به عهده خواهد داشت.

رسانه‌های امریکایی او را که چهره‌ای بسیار محافظه کار توصیف می‌شود نقطه اتصال مهمی میان دولت ترامپ و تشکیلات حزب جمهوری خواه توصیف می‌کنند.

علت استعفا

آقای کوتس در استعفانامه اش گفت که جامعه اطلاعاتی امریکا در دو سال و نیم گذشته که او سر کار بود “از هر زمان قوی‌تر شده است.”

او نوشت: “در نتیجه اکنون بر این باورم که وقت آن است فصل تازه ای را در زندگی شروع کنم.”

آقای کوتس در ماه فبروری گفت که رییس جمهور از او خواسته در پست خود باقی بماند، با این حال اختلاف آن دو در زمینه سیاست خارجی گاه ناسازگار به نظر می‌رسید.

آنها به خصوص در مورد مداخله روسیه در انتخابات امریکا، برنامه اتمی ایران و تلاش های آقای ترامپ برای بهبود روابط با کوریای شمالی اختلاف داشتند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام سابق امنیتی گزارش داد که آقای کوتس با توجه به روابط پر دست‌انداز خود با آقای ترامپ جدایی از دولت او را اجتناب ناپذیر می‌دانست.

به گفته این مقام سابق که نامش فاش نشد آقای کوتس احساس می‌کرد رییس جمهور در مورد مسائل امنیت ملی او را به حاشیه رانده است.

آقای کوتس یک بار همچنین اذعان کرد که آقای ترامپ او را در جریان جزییات دیدار خود در هلسینکی با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نگذاشته است.

او در مورد این اجلاس گفت: “اگر او از من می‌پرسید که این دیدار چطور باید انجام شود، راه متفاوتی را پیشنهاد می‌کردم.”

او یک سال پیش در یک رویداد عمومی با شنیدن این خبر که رییس جمهور ممکن است ولادیمیر پوتین را به کاخ سفید دعوت کند زیر خنده زد.

او که از شنیدن آن خبر غافلگیر به نظر می‌رسید گفت: “رویداد ویژه‌ای خواهد بود”.

او بعدا با عذرخواهی از واکنش خود گفت: “اذعان می‌کنم که واکنشم ناشیانه بود اما به هیچ وجه قصد بی‌احترامی یا انتقاد از اقدامات رییس جمهور را نداشتم.”

دیدگاه های او در مورد کوریای شمالی هم متفاوت از آقای ترامپ بود. آقای کوتس در ماه جنوری به کنگره گفت که بعید است کوریای شمالی برنامه سلاح های اتمی اش را برچیند که مغایر بیانیه آقای ترامپ بود دایر بر اینکه پیونگ یانگ دیگر تهدیدی به حساب نمی آید.

دن کوتس کیست؟

آقای کوتس که زمانی دیپلمات بود در ماه مارچ ۲۰۱۷ در پست مدیریت امنیت ملی جایگزین جیمز کلاپر شد.

او که در شهر جکسون در میشیگان متولد شده در دهه ۱۹۶۰ در رشته های علوم سیاسی و حقوق از دو دانشگاه فارغ التحصیل شد.

او برای دو دوره زمانی از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ و بعد از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ از ایالت ایندیانیا عضو سنای امریکا بود.

او همچنین در فاصله بین این دو دوره از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ سفیر امریکا در آلمان بود.

جانشین او کیست؟

آقای راتکلیف به عنوان یکی از حامیان برجسته رییس جمهور کنونی امریکا و سیاست هایش، از سال ۲۰۱۵ به عنوان نماینده حوزه چهارم تگزاس در کنگره کار کرده است.

آقای ترامپ گفت که آقای راتکلیف یک “عضو خیلی مورد احترام کنگره” است که “منبع مدیریت و الهام برای عظمت کشوری خواهد بود که به آن عشق می ورزد.”

اگر صلاحیت او تایید شود انتظار می رود که دیدگاه هایش به آقای ترامپ بسیار نزدیک تر باشد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن