اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

مذاکره نکنید، بهای گزافی خواهید پرداخت

 

 

همزمان با آغاز تحرکات طالبان و عملیات بهاری این گروه، پاکستان با هدف بازگرداندن طالبان به میز مذاکرات صلح با دولت کابل، به این گروه هشدار داده است که اگر بخواهد دست به اقدام های خشونت بار بزند و پای میز مذاکرات صلح حاضر نشود، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ هفته گذشته طالبان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که عملیات بهاری خود را بنام عملیات عمری در سراسر افغانستان آغاز کرده است.
کارشناسان و تحلیل گران پاکستانی معتقدند که توسل به زور و تهدید علیه طالبان نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت و باید حرف های طالبان را شنید و به شروط تعیین شده از سوی آنها توجه داشت.
روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان به نقل از یک مقام رسمی این کشور بدون اشاره به نام وی نوشت: آغاز عملیات بهاری طالبان می تواند روند صلح را از مسیر و نقشه راهی که پس از برگزاری چهار دوره مذاکرات چهارجانبه میان پاکستان، چین، آمریکا و افغانستان ترسیم شده است، منحرف کند.
این مقام پاکستانی نسبت به انتشار بیانیه هفته گذشته طالبان برای آغاز عملیات بهاری این گروه ابراز ناامیدی کرده است. به رهبران طالبان پیام های روشنی فرستاده ایم مبنی بر اینکه اگر به پای میز مذاکره برنگردند، بهای گزافی خواهند پرداخت.
در تابستان سال گذشته پاکستان موفق شد نخستین دور مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان را میزبانی کند اما اعلام خبر ناگهانی مرگ ملاعمر رهبر سابق طالبان و پس از آن هم بالا گرفتن اختلاف های درون گروهی طالبان، باعث شد تا روند مذاکرات متوقف شود.
به رغم برگزار شدن چهار دوره مذاکرات چهارجانبه و تلاش های مختلف منطقه ای و بین المللی، طالبان تا به امروز حاضر به نشستن پای میز مذاکره با دولت اشرف غنی نشده است.
ماه گذشته سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی برای نخستین بار رسما پذیرفت که برخی رهبران طالبان همراه با اعضای خانواده های خود در پاکستان هستند و اگر لازم باشد، پاکستان از این افراد به عنوان اهرم فشار علیه طالبان برای وادار کردن آنان به مذاکره با دولت استفاده خواهد کرد.
بعد از برگزاری چهارمین دور مذاکرات چهارجانبه که حدود دو ماه پیش در کابل برگزار شد، اعلام شد که گفت و گوهای رو در رو میان طالبان و دولت افغانستان هفته نخست ماه مارچ به میزبانی اسلام آباد انجام می شود اما هرگز چنین گفت و گوهایی انجام نشد.
حالا قرار است دور پنجم مذاکرات چهارجانبه به میزبانی اسلام آباد برگزار شود. هنوز زمان آن مشخص نیست اما نکته مهم، تلاش پاکستان برای حضور نمایندگانی از طالبان در دور جدید مذاکرات چهارجانبه است.
هفته پیش یکی از شخصیت های مطلع پاکستان از روند مذاکرات صلح افغانستان، به خبرنگاران گفت: یقین داشته باشید که طالبان پای میز گفت و های صلح با دولت افغانستان حضور نخواهد یافت زیرا شرایط کنونی افغانستان به ویژه حضور نیروهای بیگانه در این کشور، شرایط مساعد و قابل قبولی برای طالبان نیست.
 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن