افغانستانتیتر یک

مذاکرات برای آزادسازی یک شهروند امریکایی که در کابل بازداشت شده بود

مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که این کشور فعالانه برای آزادسازی یک شهروندش که در کابل بازداشت شده است، کار می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا روز دوشنبه، ۲۵ دلو به سی‌ان‌ان گفته است که مذاکرات برای آزادسازی یک شهروند امریکایی که اوایل ماه دسامبر در کابل بازداشت شده بود، در سطح بالا ادامه دارد.

سالیوان گفته است: «این فرد پس از تکمیل روند خروج، به افغانستان رفت. من نمی‌خواهم وارد حساسیت آن شوم، اما می‌توانم به شما اطمینان دهم که در بالاترین سطوح دولت ما، به آن رسیدگی می‌شود.»

سی‌ان‌ان افزوده است که در دو ماه گذشته دست‌کم ۸ شهروند غربی در افغانستان بازداشت شده‌اند که نشانه تشدید اقدامات علیه شهروندان غربی ساکن در این کشور است.

منابع آگاه در افغانستان، امریکا و بریتانیا به سی‌ان‌ان گفته‌اند، افرادی که اکنون در بازداشت هستند، شامل شش شهروند بریتانیایی اند که یکی از آن‌ها مقیم قانونی امریکا و یکی دیگر شهروند امریکایی است.

به علت بازداشت این افراد اشاره نشده است و به گفته منابع، تصور نمی‌شود که همه افراد بازداشت شده، با هم مرتبط باشند.

در همین حال، امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، این بازداشت‌ها را «غیرقابل قبول» خوانده و افزوده است که واشنگتن با کابل برای آزادسازی آنان در تماس نزدیک است.

هورن افزوده است که گروگان‌گیری انسان‌ها کاملاً در تضاد با ادعاهای مطرح شده برای نگریستن به عنوان یک بازیگر مشروع در صحنه جهانی است.

او خاطرنشان کرده است: «از طریق ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با کابل، ما خواستار آزادی همه افرادی شده‌ایم که به ناحق بازداشت شده‌اند. به دلیل حفظ حریم خصوصی، امنیت و نگرانی‌های عملیاتی، ما در حال حاضر اظهار نظر بیشتری نداریم.»

مقام‌ها در کابل، اما تا کنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

در پی تحولات چند ماه اخیر، گزارش‌هایی از بازداشت شهروندان خارجی در کابل نشر شده است. در تازه‌ترین مورد به تعداد ۹ تن از شهروندان خارجی به شمول خبرنگار پیشین بی‌بی‌سی و کارمند کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان بازداشت شدند، که پس از یک روز با پادرمیانی سازمان ملل آزاد شدند.

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن