افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

مذاکرات طالبان با امریکا از سر گرفته می شود

یک روز پس از سفر دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا به کابل، گروه طالبان نسبت به از سر گیری مذاکرات با امریکا ابراز آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، سفر آقای ترامپ به کابل، نخستین دیدار او از افغانستان پس از انتخاب به عنوان رییس جمهور امریکا بود. آقای ترامپ در سخنانی در پایگاه هوایی بگرام گفت که طالبان به توافق با امریکا و برقراری آتش‌بس حاضر استند.

این سفر، امیدواری‌ها در مورد آغاز دوبارۀ گفتگوها میان امریکا و طالبان را افزایش داده است.

آقای ترامپ به خبرنگاران گفت: “طالبان می‌خواهند به توافق برسند و ما با آن‌ها دیدار می‌کنیم. ما خواهان آتش‌بس استیم. آن‌ها (طالبان) گفته بودند که آتش‌بس نمی‌خواهند، اما حالا به نظرم طرفدار آتش‌بس استند.”

سران گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفته اند که اعضای این گروه از هفتۀ گذشته تا حالا با نمایندگان امریکا در دوحه دیدار داشته اند. آن‌ها گفته اند که گفتگوهای رسمی با امریکا احتمالا بزودی از سر گرفته شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز روز جمعه (۲۹ نومبر – ۸ قوس) گفت که آن‌ها “آمادۀ از سرگیری گفتگوها استند.”

او به خبرگزاری رویترز گفت: “موقف ما همان است که بود. اگر گفتگوهای صلح آغاز شود، از همان نقطه‌ای آغاز خواهد شد که متوقف شده بود.”

آقای ترامپ گفتگوهای صلح با طالبان را در ماه سپتمبر پس از حملۀ طالبان در کابل که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر شد، متوقف کرد.

یک عضو ارشد گروه طالبان که نخواست از او در گزارش نامی برده شود، به خبرگزاری رویترز گفت: “امیدواریم که سفر ترامپ به افغانستان ثابت کند که او در مورد از سر گیری مذاکرات جدی است.”

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز امریکایی، علاوه بر هزاران نفر از سربازان ناتو در افغانستان مستقر اند.

آقای ترامپ در دیدار خود با اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در پایگاه هوایی بگرام گفت که حضور نظامی امریکا را در افغانستان کاهش می‌دهد؛ اما جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن