افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

مردم افغانستان صلح پایدار می خواهند

عبدالستار درزابی عضو مجلس نمایندگان می گوید که حکومت بدون آوردن صلح و ثبات، راه حل دیگری برای پایان بخشیدن به جنگ و خونریزی در کشور ندارد.

آقای درزابی در گفتگو با خبرگزاری رشد، صلح را نیاز مبرم مردم کشور عنوان کرده و می گوید: “سالهاست که آتش جنگ در افغانستان شعله ور است و مردم دیگر توان جنگ و نفاق را ندارند”.

وی افزود: “ما صلح می خواهیم، اما بحث اساسی ایجاد شدن شرایط صلح است، صلح برای مردم افغانستان نباید بالاتر از قیمت خود صلح باشد، دست آوردهای چهارده ساله کشور نباید مورد معامله قرار گیرد”.

به باور این عضو مجلس نمایندگان، شیوه مذاکرات صلح باید تغییر کند، مذاکره کنندگان باید از تمام مردم افغانستان نمایندگی کرده بتوانند.

وی تصریح کرد: “مردم افغانستان صلح پایدار می خواهند، صلحی که منافع ملی شان در آن تامین شده باشد، اما با وصف این خوشبینی ها ما باورمند نیستیم که طرف مذاکرات صلح طالبان باشد”.

آقای درزابی می گوید: “طرف مذاکرات صلح پاکستان است نه طالبان، اگر این کشور صادق باشد، صلح پایداری ازآن ما خواهد شد و اگر پاکستان و آی اس آی صادق نباشند، مذاکرات صلح نیز بیهوده خواهد بود و نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت”.

آخرین نشست چهار جانبه صلح دوشنبه هفته قبل در اسلام آباد پاکستان برگزار شد و قرار است نشست بعدی روز دوشنبه آینده در کابل برگزار شود.

حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه نیز چند روز قبل گفته بود که افغانستان امیدوار است تا دو ماه دیگر نتیجه ملموسی از روند گفتگوهای صلح ببیند و در این زمینه فرصت زیادی موجود نیست.

دولت افغانستان می گوید: بر طالبانی که به روند صلح حاضر نشود؛ قوت نظامی از سوی افغانستان و پاکستان اعمال خواهد شد.

اما سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان گفته است: استفاده از قوت نظامی در برابر طالبان آشتی ناپذیر نباید از ادامه گفتگوها اولویت داشته باشد.

دور جدید مذاکرات صلح، پس از توافق رهبران افغانستان و پاکستان در حاشیه نشست قلب آسیا که حدود یک ماه پیش در پاکستان برگزار شد، آغاز شده است.

امریکا و چین از این مذاکرات نظارت می کنند.

محمد عرشیا گوهری/کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن