تیتر یکجهان

مسکو، پکن، تهران و اسلام آباد خواستار آغاز گپ و گفت‌های افغانی شدند

به نقل از بیانیه، طرف‌های گفت‌وگوکننده با اعلام حمایت از روند صلح به مالکیت و هدایت افغانستان گفته‌اند که «مذاکرات فراگیر بین‌الافغانی تنها راه تحقق آشتی ملی و پایان سریع منازعه‌ی طولانی» می‌باشد.

نمایندگان کشورهای ایران، پاکستان، روسیه و چین در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده و خواهان توقف سریع جنگ و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رشد، وزارت خارجه‌ی ایران با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده که این گفت‌وگو میان نمایندگان این کشورها دیروز (دوشنبه، ۲۹ ثور) به‌صورت مجازی و از طریق آنلاین برگزار شده است.

به نقل از بیانیه، طرف‌های گفت‌وگوکننده با اعلام حمایت از روند صلح به مالکیت و هدایت افغانستان گفته‌اند که «مذاکرات فراگیر بین‌الافغانی تنها راه تحقق آشتی ملی و پایان سریع منازعه‌ی طولانی» می‌باشد.

شرکت‌کنندگان همچنان از تمامی گروه‌های قومی و احزاب سیاسی در افغانستان به‌شمول گروه طالبان خواسته‌اند که از فرصت‌ها به‌منظور ایجاد شرایط مناسب برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی استفاده کنند.

نمایندگان ایران، پاکستان، روسیه و چین همچنان با اشاره به روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفته‌اند که این نیروها باید به‌شیوه‌ی منظم و مسئولانه خارج شوند. طوری که به گفته‌ی آنان، این روند در افغانستان مشکلی ایجاد نکند.

شرکت‌کنندگان تأکید کرده‌اند که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان را از نزدیک مورد توجه قرار خواهند داد.

از سویی هم، آنان از تهدید تروریزم در افغانستان ابراز نگرانی کرده و تأکید کرده‌اند که تمامی طرف‌ها در افغانستان را ترغیب می‌کنند که اقدامات جدی علیه شبکه‌ی القاعده، گروه داعش، جنبش ترکستان شرقی، تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های تروریستی روی‌دست گیرند.

نمایندگان ایران، پاکستان، روسیه و چین همچنان از توافق سیاسی میان محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشور استقبال و ابراز امیدواری کرده‌اند که این توافق آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را تسریع کند.

مذاکرات بین‌الافغانی براساس توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و گروه طالبان که در دهم حوت سال گذشته‌ی خورشیدی در شهر دوحه‌ی قطر امضا شد، قرار بود در بیستم حوت آغاز شود. اما تاکنون این مذاکرات آغاز نشده است.

همچنان در این توافق‌نامه آزادی زندانیان گروه طالبان نیز مطرح شده است. طالبان هم آزادی زندانیان را به‌عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مطرح کرده بود. تاکنون این روند تکمیل نشده است. دولت افغانستان چندی قبل اعلام کرد که روند آزادی زندانیان طالبان را تا رهایی کامل یک‌هزار زندانی دولت متوقف می‌کند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن