اجتماعیاخبار کوتاهافغانستاناقتصادیبازسازیتحلیلتیتر یک

مصرف «بازسازی» افغانستان بیش‌تر از بازسازی اروپا پس از جنگ دوم جهانی است

خبرگزاری رشد- آخرین گزارش رسمی حکومت امریکا گفته است که امریکا ۶۱،۵ ملیارد دالر را برای باز سازی افغانستان مصرف کرده است. این رقم بالا تر از حمایت امریکا به اروپا پس از جنگ دوم جهانی است که ۶۱ ملیارد را تشکیل می‌داد. شمهء این گزارش در نشریه بریتانیایی TELEGRAPH به‌نشر رفته است.
اما این گزارش نگفته است که عوامل مقایسهء جنگ دوم جهانی با جنگ افغانستان در چه است. بهتر بود حکومت امریکا به‌جای نام‌بردن«جنگ افغانستان» آن‌را «جنگ سوم جهانی تحت مدیریت‌امریکا» نام می‌گذاشت. این جنگ را نه افغان‌ها راه اندازی کرده اند و نه مدیریت می‌توانند.

از دید استراتژیک، جنگ را کسانی مدیریت می‌کنند که نخست دکترین آن‌را می‌ریزند، دوم منابع آن‌را تمویل می‌کنند و سوم میدان یا ژیوپولیتک آن‌را بر می‌گزینند. می‌خواهم از دست‌اندرکاران این گزارش بپرسم که در کجای این سه مولفهء جنگ، افغان‌ها تصمیم‌گیرنده هستند.
به باورم جنگی را که غرب در میدان سیاسی‌یی به‌نام افغانستان، به‌منظور نزدیک شدن به اهداف استراتژیک راه می‌اندازد، مسلماَ پاسخ‌گوی عواقب آن نیز می‌باشد. این‌را قوانین بین‌الملل و اصول روابط بین‌الدول به‌وضاحت بیان کرده است.
گزارش آورده است که مقدار زیادی از این پول‌ها به منابع مافیای افغانستان ریخته شده است. بلی این درست است.

اما این قرادادهای ملیون‌دالری نهاد‌های امنیتی خصوصی و رسمی شما بود که این مافیای غول‌پیکر را در افغانستان به‌پا ایستاده کرد. شما بهتر بود پارتنرهای اقتصادی تان‌را از میان جنگ‌سالاران و دزدان حرفه‌یی انتخاب نمی‌کردید. مگر این منابع شما نبود که به قول نیوریارک تایمز، ما امروز غنی‌ترین وزیران، والیان، وکیلان را حتا در جهان داریم.

آیا در سنای امریکا که غول اقتصاد جهان است، سناتوری را می‌شناسید که در یک ماه نزدیک به چهارصد هزار دالر برای مدیریت برنامه‌های خود به خرچ رساند. یا وزیری دارید که منابع یک انتخابات شما را مدیریت کند. یا والی‌یی دارید که در هنگام ماموریت، ده‌ها ادارهء خصوصی‌اش‌را مدیریت کند. یا برادر رییس جمهوری که در کشور شما مالک دو رستورانت Fast Food بود، در کشور من مالک شهرک‌هاست.

این افتخارات تنها از برکت پارتنرشیپ شما با این آقایان حاصل شده است. آیا این عادلانه است ملتی‌را که ۶۰ در صد آن به قول UNDP پایین‌تر از خط فقر زنده‌گی می‌کند، به‌خاطر این جنایت‌کاران سرزنش کنید.
آیا شرم نیست دولتی را که ظرفیت یک‌هفته لوژستیک رزمی قوای مسلح خود را ندارد، عامل بی‌هوده‌گی منابع مالیه‌ دهنده‌گان امریکایی می‌پندارید. بهتر است به اطاق‌های فکری و پژوهشی خود مراجعه کنید تا بدانید طالبان کی‌هستند، داعش کیست، شبکهء حقانی از کجا آب می‌خورد.

این گروه‌ها چه‌گونه ایجاد شدند و از کدام منابع استفاده می‌برند. اگر این آدرس‌ها را ندارید شما را دعوت می‌کنم به شاخهء Regional Intelligent Division آی‌اس‌آی مراجعه کنید. آن‌ها این مافیایی را که شما نام برده‌اید به‌خوبی می‌شناسند. خانه‌های‌شان در نزدیکی ایبت‌آباد است.

از برگه ی ملک ستیز

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن