افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

معادن و پترولیم رفاه افغانستان است

محمداشرف غنی رئیس‌جمهور کشور عصر دیروز در مراسم اختتامیۀ کنفرانس ملی معادن که در قصر چهار چنار ارگ برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، در این مراسم که هیات رهبری وزارت معادن و پترولیم و شمار دیگری از مسئولین حکومتی حضور داشتند، رئیس‌جمهور گفت که کلید ثبات افغانستان در زراعت و کلید رفاه در معادن و پترولیم می‌باشد.

رئیس‌جمهور غنی کنفرانس مذکور را مهم خواند و افزود: چیزی را که میراث گرفتیم نه دیدگاه، نه طرح و نه هم قرارداد بود، اما امروز تهداب سکتور معادن گذاشته شده است. وی افزود: وظیفۀ ملی ما این‌است که از منابع طبیعی برای رفاه تمام ملت، به ویژه به‌منظور رفع فقر استفاده نمائیم.

رئیس‌جمهور غنی تصریح کرد که معادن در اکثریت کشورها وسیلۀ رفاه نبوده، بلکه وسیلۀ حاکمیت یک قشر محدود، وسیلۀ جنگ و وسیلۀ ایجاد افراط و تفریط بوده است.

رئیس‌جمهور کشور، دلیل اینکه در چهار و نیم سال گذشته چرا قراردادهای معادن داده نشد، گفت که این قراردادها قابل اعطا نبود، زیرا ما با یک انتخاب دشوار مواجه بودیم، اینکه قراردادهای درست می‌دهیم و یا قراردادهای ناقص را صحه می‌گذاریم و ما همراه با همکاران این حوصله را داشتیم که قراردادهای غلط ندهیم و باید قراردادهای گذشته را تصفیه کنیم.

وی دلایل نبود سرعت در عرصه معادن را، عدم موجودیت دیدگاه، عدم موجودیت قوت تعبیر و ساختن یک نقشۀ راه در سکتور معادن، مشکلات جدی در قانون معادن، نبود فهرست قراردادها و مدیریت آن و سطح پائین همکاری بین وزارت معادن و سکتور خصوصی عنوان کرد.

رئیس‌جمهور گفت که امروز یک چوکات واضح برای معادن ترتیب شده و قراردادها به شکل شفاف داده می‌شود، اما ضرورت به دقت دارد و نقش نظارتی مردم و جامعۀ مدنی در این عرصه مهم می‌باشد و دولت باید نظارت مردمی و تشخیص داخلی و بین‌المللی را قبول کند.

رئیس‌جمهور غنی گفت که ما هنوز تعبیر جیولوجی خود را نداریم و ضرورت است که یک نسل نو جیولوجیست‌ها تربیه شوند تا در ساحه کار عملی را انجام دهند، زیرا به تنهایی اتکاء به اقمار مصنوعی کافی نیست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که باید نوع استفاده از کمک‌های تخنیکی در وزارت معادن به صورت واضح تغییر کند و این وزارت با پوهنتون‌ها یک قرارداد واضح درازمدت و وسط مدت را برای ایجاد ظرفیت ترتیب نماید

رئیس‌جمهور غنی در مورد استفاده از تکنالوژی در زمینۀ استخراج معادن، گفت که بدون استفاده از تکنالوژی عصری معادن را عیار نتوانسته و پاسخ سوالات سکتور خصوصی را داده نمی توانیم. وی افزود که یک گروپ کاری بین وزارت معادن و سکتور خصوصی به میان آید تا نوع کمک‌های تخنیکی منسجم گردد.

رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در خصوص اعطای قراردادهای معادن، گفت که وزارت معادن و پترولیم باید یک تعهد واضح و موافقت با سکتور خصوصی داشته باشد تا واضح گردد که ظرفیت چند قرارداد را دارد و سکتور خصوصی بخش‌های را که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، باید مشخص نماید.

رئیس‌جمهور غنی در مورد استخراج غیرقانونی و قاچاق معادن، گفت که جامعۀ ما باید به ارزش سرمایۀ طبیعی خویش آگاهی حاصل کنند و تا مشکل کاریابی حل نگردد، مشکل استفادۀ غیر قانونی از معادن حل نمی‌شود.

رئیس‌جمهور محمداشرف غنی افزود: تعهد واضح دولت این‌ است که به‌خاطر امنیت استخراج معادن معاونیت خاص را در شورای امنیت ملی ایجاد نماید.

رئیس‌جمهور در اخیر سخنانش بر ایجاد فرهنگ هماهنگی تاکید کرد و گفت که ثروت افغانستان به ملت تعلق دارد و همۀ ما نقش متولی را داریم، نه مالکیت، مالک ثروت مردم افغانستان است.

در این مراسم نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم در مورد کنفرانس متذکره صحبت کرده، گفت که سال ۲۰۱۹، سال سرمایه‌گذاری و سال معدن‌کاری می‌باشد، ما روی چارچوب حقوقی و ساختاری و بالای دو سند معتبر که قانون هایدروکاربن‌ها و قانون معادن می‌باشند، کار کردیم و اکنون بالای مقررۀ این دو قانون کار جریان دارد.

نرگس نهان گفت که ما همچنان بالای تشکیل وزارت کار کردیم و سیستم کمپیوتری کادستر و سیستم جمع‌آوری عواید غیر مالیاتی را در وزارت ایجاد نمودیم.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم مشکلات و پیشنهادات جیولوجست‌ها و سرمایه‌گذاران را در عرصه‌های نبود امنیت، عدم اعطای قراردادها در چهارونیم سال گذشته، معدن‌کاری غیرمسلکی، استخراج غیرقانونی و قاچاق معادن و عدم سرعت کارها در وزارت معادن و پترولیم، با رئیس‌جمهور شریک ساخت.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن