افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

معاون نخست رئیس جمهور: تحت هیچ شرایطی صلح آمرانه را قبول نمی کنیم

به گزارش خبرگزاری رشد، آقای صالح که در مراسم گرامی‌داشت از هفتمین سال‌روز وفات مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری کشور در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «من صلح آمرانه را نه در بُعد داخلی و نه در بُعد خارجی‌اش قبول دارم.»

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که حکومت افغانستان تحت «هیچ شرایطی» صلح «آمرانه» را قبول نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رشد، آقای صالح که در مراسم گرامی‌داشت از هفتمین سال‌روز وفات مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری کشور در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «من صلح آمرانه را نه در بُعد داخلی و نه در بُعد خارجی‌اش قبول دارم.»

او همچنان با اشاره به «طرح صلح انتقالی» و نامه‌ی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا به رییس‌جمهور اشرف غنی، این طرح را «ننگین» و «نسخه‌ی انحلال قانون اساسی و نظام» خواند و افزود که آن را تأیید و در پای آن امضا نمی‌کند.

معاون نخست ریاست‌جمهوری علاوه کرد که در صلح با گروه طالبان، دولت نمی‌گذارد قانون اساسی افغانستان زیرپا شود و «حق رأی» از شهروندان کشور صلب شود.

او تأکید کرد: «‌عصاره‌ی مبارزه‌ی مردم افغانستان، خواسته‌ی توده و ملت افغانستان و نظام فعلی این است که ما حق رأی را از مردم صلب کرده نمی‌توانیم. تحت هیچ شرایطی و بهانه‌ای و زیر هیچ دسیسه‌ای ما ملت خود را از حق رأی‌دهی صلب کرده نمی‌توانیم.»

امرالله صالح اما گفت که اگر قانون اساسی و اصل انتخابات در روند صلح کنار گذاشته شود، گفت که به آن نه می‌گوید. او تأکید کرد که «نه‌گفتن» در تاریخ افغانستان در برابر «ظلم» یک اصل است.

آقای صالح افزود: «اگر آن طور لحظه‌ای (کنارگذاشتن قانون و انتخابات) آمد، شاید به ده‌ها نفر، میلیون‌ها نفر، ولی من به حیث یک مسلمان مثل امام حسین ایستاد می‌شویم که نه. باز او وقت سینه‌ی چاک‌چاک از مرمی پاکستانی و طالب شرف دارد، نسبت به اینکه من به سرنوشت ملت خود معامله کنیم»

او همچنان گفت: «ما عزت خود را هیچ وقت به سازش نمی‌گیریم.»

با این حال، معاون نخست ریاست‌جمهوری افزود که اگر گروه طالبان روی اصل انتخابات با دولت افغانستان به توافق می‌رسد، دولت می‌تواند روی زمان برگزاری انتخابات با این گروه وارد گفت‌وگو شود.

او از این بحث، به‌عنوان «قربانی» برای صلح یاد کرد و گفت که دولت آمادگی دارد روی شفافیت این انتخابات و نظارت از آن نیز بحث و گفت‌وگو کند.

در همین حال، محمد محقق، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز در این مراسم نیز گفت که نامه‌ی وزیر خارجه‌ی امریکا آمرانه است. او تأکید کرد: «صلح با امر نمی‌شود. صلح یک روند ملی دوام‌دار است که با قناعت طرف‌ها ممکن است.»

او افزود که این نامه و «طرح دولت انتقالی صلح» بدون درنظرگرفتن ترکیب اجتماعی افغانستان ترتیب شده است. در همین حال او گفت که کشورهایی که نامه و طرح ارایه می‌کنند، باید شرایط افغانستان و نظر مردم این کشور را مدنظر گیرند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی اما گفت که نامه‌ی وزیر خارجه‌ی امریکا دو روز قبل از سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی آن کشور در امور صلح افغانستان به او و رییس‌جمهور غنی رسیده بود که واقعیت‌هایی نیز در آن وجود دارد.

آقای عبدالله در این مراسم افزود که این نامه استعجالیت‌هایی را نشان می‌دهد که در کنترل و اختیار ما نیست. به گفته‌ی او، در این نامه از اجماع داخلی و کوشش‌هایی که ممکن است به روند صلح افغانستان کمک کند، یادآوری شده است. او افزود که در مورد گام‌هایی که باید برداشته شود، بزرگان و مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند که به‌سوی صلح گام برمی‌دارند یا خیر.

وزیر خارجه‌ی امریکا پیشتر در نامه‌ای به رییس‌جمهور اشرف غنی گفته بود دولتش به این نتیجه رسیده است که بهترین راه برای پیشبرد منافع مشترک امریکا و افغانستان این است که تمام تلاش‌ها روی تسریع روند صلح متمرکز شود و تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان عمل کنند.

در این نامه همچنان آمده است که او از زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان خواسته تا طرحی را به‌منظور تسریع روند گفت‌وگوها و برقراری آتش‌بس با دولت افغانستان و طالبان شریک کند. آنتونی بلینکن در عین حال تأکید کرده است که امریکا نمی‌خواهد این طرح را بر طرف‌ها [دولت و طالبان] تحمیل کند.

«بدون حل معضله میان افغانستان و پاکستان، گفت‌وگوی معنادار با طالبان ممکن نیست»

از سویی هم، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور گفت که بدون حل معضله میان افغانستان و پاکستان، ممکن نیست که گفت‌وگوهای معنادار میان دولت افغانستان و طالبان صورت گیرد.

او افزود که دولت پاکستان برای کشاندن گروه طالبان به پای میز مذاکرده و رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان، تاکنون هیچ گونه فشاری را اعمال نکرده است و این گروه در پاکستان آزادانه فعالیت دارد.

در همین حال، امرالله صالح تأکید کرد که پاکستان باید به طالبان فشار وارد کند تا این گروه از خشونت دست بکشند.

او همچنان این گروه را متهم کرد که در عقب ترور ترورهای هدفمند اخیر در کشور است. آقای صالح تأکید کرد که این ترورها روند کنونی صلح را پیچیده کرده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن