افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

معاون نماینده‌ی سازمان ملل: تصمیمات اساسی طالبان در کابینه نه، بلکه در جای دیگر اتخاذ می‌شود

مته نودسن، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که تصمیمات عمده‌ی طالبان در کابینه نه، بلکه در جای دیگر از ساختار این گروه اتخاذ می‌شود.

او این اظهارات را روز چهارشنبه (۱۷ حمل) در انستیتوت امور بین‌الملل و اروپا مطرح کرده است.

مته نودسن گفته است: «از زمان تصاحب قدرت توسط طالبان، وضعیت حکومت همچنان مبهم است… آنچه ما مشاهده کرده‌ایم این است که تصمیمات عمده نه در کابینه، بلکه در جای دیگر ساختار طالبان گرفته می‌شود.»

او در اظهارات خود با اشاره به جنگ اوکراین، گفته است که میان این جنگ و بحران افغانستان هیچ ارتباط مستقیمی وجود ندارد، اما ممکن است که بر حمایت جامعه‌ بین‌المللی و تأمین مواد غذایی در افغانستان تأثیر بگذارد.

این مقام سازمان ملل درباره‌ی تصمیم طالبان مبنی بر بستن مکاتب دخترانه گفته است که این تصمیم بر نسل آینده‌ی افغانستان تأثیر می‌گذارد و به چرخه‌ی فقر نیز کمک می‌کند.

او افزوده است که درباره‌ی محدودیت‌های طالبان در آموزش دختران با این گروه صحبت می‌کند.

طبق وعده‌‌ی طالبان قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، سوم حمل سال جاری خورشیدی در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف این گروه در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

در آن زمان در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه باز خواهد شد.

تصمیم بستن مکاتب دخترانه واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته‌ است. طالبان در حال حاضر تحت فشار جامعه بین‌المللی است تا به بازگشایی مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم نیز تن بدهد.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن