افغانستانتیتر یک

مقامات پاکستانی: مشکل مرزی با طالبان حل شده است

رسانه‌های پاکستانی به نقل از یک مقام بلندپایه این کشور گزارش داده‎‌اند که مشکل این کشور با طالبان افغانستان بر سر حصارکشی در خطوط مرزی حل شده است.

یک مقام پاکستانی گفته است در سطح ارشد تصمیم گرفته شده که مسایل مناقشه‌برانگیز در آینده از طریق «توافق متقابل» بررسی شود.

روز چهارشنبه، اول جدی نوار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد افراد طالبان حصار سیم خاردار را از خطوط مرزی با پاکستان برمی‌دارند. مقامات طالبان همان روز به رسانه‌ها گفتند که حصارکشی میان مرز دو کشور را متوقف ساخته‌اند.
پاکستان از سال ۲۰۱۷ مرز ۲۶۰۰ کیلومتری با افغانستان را «برای پایان دادن به نفوذ و قاچاق تروریستان» حصارکشی کرده است. دولت افغانستان در آن زمان در برابر این اقدام به شدت مخالفت کرده بود.
حصارکشی یک موضوع بحث‌برانگیز در روابط پاکستان و افغانستان بوده است، زیرا سیاسیون افغانستان در مورد «دیورند»، مرز تغیین شده در دوره استعمار اختلاف دارند.
پاکستان اما اصرار دارد که «دیورند» مرز معتبر بین‌المللی است.
این مقام گفت: ۹۰ درصد حصارکشی تکمیل شده است. بخش بزرگی از حصار در سطوخی با ارتفاع کم و در برخی نقاط در ارتفاعات بسیار بالا ساخته شده است. پیش‌بینی می‌شود که حصارکشی با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون دالر تکمیل شود.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن