افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

مقام های مرکزی و محلی در جنگ هلمند دست دارند

عبدالجبار قهرمان مسوول عملیات های هلمند می گوید که وزیران، معینان و رییسان نهاد های امنیتی با بهره گیری از ترفند های گونه گونه در تداوم جنگ هلمند دخیل اند، بربنیاد اطلاعات که این مقام امنیتی به آریانا نیوز می دهد، پول قراردادی ها، فروش مواد سوختی و مهمات نیروهای دولتی و معاش صد ها سرباز خیالی در هلمند به جیب مقام های حکومت مرکزی و محلی واریز می شود از همین رو تلاش برای تداوم جنگ جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری رشد، نظامیان هم در خط اول جنگ هلمند می گویند که دولت نمی خواهد تا جنگ هلمند پایان یابد.

در بُعد داخلی جنگ بیش از یک و نیم دهه یی هلمند دست کی ها است؟ بربنیاد اطلاعاتی که به آریانا نیوز داده می شود در کنار بسیاری مقام های محلی،  وزیران، معینان و رییسان نهاد های امنیتی و جنرالان جنگ حکومت فعلی و حکومت پیشین در تداوم نبرد هلمند به گونه مستقیم دست دارند.

عبدالجبار قهرمان مسوول عملیات های هلمند میگوید ” سترجنرالان جعلی، وزیران دفاع، داخله و رییسان امنیت منافع شان در جنگ فعلی است، منافع آنان همین است که باید جنگ دوام پیدا کند، همه شان دزد استند.”

مقام های حکومت مرکزی و محلی اما چرا دوست دارند بر طبل جنگ هلمند بکوبند؟

اطلاعاتی که منابع در هلمند در اختیار مان قرار داده اند نشان می دهد که  منافع برخی  مقام ها در تداوم جنگ است به نقل از این منابع ؛  بخش کلان پول های قراردادی  نیروهای دولتی در هلمند توسط شماری از  مقام های حکومتی دستبرد زده می شود . دوم، بخش بزرگ پول مواد سوخت به جیب حکومتداران میریزد و یک بخش کوچک این مواد به نظامیان می رسد. سوم، معاش صد ها سرباز خیالی هلمند بین مقام های امنیتی حکومت مرکزی و محلی تقسیم می شود. چهارم ، فروش مهمات نظامیان هم دریچه خوب درآمد برای شماری از مقام ها است. و پنچم نهفته بودن منافع بسیاری ها در کشت و قاچاق کوکنار هلمند، بهانه دیگری شده برای تداوم جنگ خانمان سوز.

سرباز درهلمند گفت ” خامخا دولت دست دارند اگر نداشته باشند حالا میاورند و توزیع می کردند ما در باران و گل پهره می کنیم.”

آنچه که جفا در برابر نیرو های دولتی در هلمند پنداشته می شود، از چشم رهبران حکومت نیز پنهان نیست چرا که تا حال بیش از چهل بار هیت در دست کم یک سال به شمول رییس جمهور غنی، رییس اجرایی و وزیران و معینان نهاد های امنیتی برای بررسی وضعیت به این ولایت خسته از جنگ آمده اند اما گفته می شود بازهم آب از آب تکان نخورده است.

محمد اشرف غنی رییس جمهور میگوید ” ما اجازه نمی دهیم که از مهمات، لباس و غذای تان دزدی شود و حلقات فاسد مافیایی حقوق شما را پایمال سازند.”

فروش سلاح، مهمات و حتا لباس و غذای نیروهای دولتی از خط های اول جنگ هلمند قصه ی ایست که هر سرباز آنرا به زبان دارد و از این نوع معامله گری ها به ستوه آمده اند حتا به عقیده اند که دولت نمی خواهد جنگ فروکش کند.

این موضوع را با وزارت دفاع درمیان گذاشتند مسوولان دراین وزارت گفتند بعدا دراین مورد پاسخدهی خواهند کرد ولی با تماس ها مکرر موفق به تماس با وزارت امور داخله نشدیم .

گزارشگر: باعث حیات

آریانا

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن