اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان در کجا زندگی می‌کرده است؟

هبت‌الله آخوندزاده پس از کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر پیشین طالبان در حمله هواپیماهای آمریکایی، رهبری این گروه را به عهده گرفت

به نقل از بی بی سی، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، تا پیش از به عهده گرفتن مسئولیت رهبری این گروه در ماه مه امسال، در مسجدی در نزدیکی شهر کویته پاکستان آزادانه مشغول تدریس و موعظه بوده است.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش تحقیقی نوشته است که تاکنون جزییاتی در مورد زندگی و محل بود و باش رهبر ۵۰ ساله طالبان منتشر نشده بود اما اکنون رویترز دریافته که او در شهرک “کوچلک” در نزدیکی شهر “کویته” مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زندگی و در مسجد الحج “مسایل دینی” تدریس می‌‌کرده است.

در این گزارش، رویترز با دانش‌آموزان و همکاران رهبر طالبان صحبت کرده است و آنها گفته‌اند که ملا هبت‌الله سال‌ها در این شهر با خانواده‌اش زندگی می‌کرد.

حافظ عبدالمجید، مسئول مسجد الحج به رویترز گفته است: “شما نمی‌توانید همزمان دین تدریس کنید و رهبری (حکومت) طالبان را هم به عهد داشته باشید. و این بدون شک برای دانش‌آموزان، برای ما و مدرسه خطرناک بود.”

او گفته که ملا هبت‌الله پیش از تعیین شدن به عنوان رهبر “از ۸ صبح تا نیمه روز تدریس می‌کرد و حقوق ماهانه‌اش ۱۰ هزار روپیه پاکستان (۱۰۰ دالر) بود.”

گزارشگر خبرگزاری رویترز که از شهر کوچلک و از محل بود و باش سابق رهبر طالبان دیدن کرده، می‌نویسد: “در مسجد الحج، ده‌ها دانش‌آموز که پیراهن و تنبان (شلوار) به تن و عمامه بر سر دارند، در کلاس‌های مسایل دینی دیده می‌شدند. در جریان سفرم اتاقی را دیدم که گفته می‌شود رهبر طالبان بین ساعات تدریس در آن استراحت می‌کرد؛ قفل بزرگی بر در آهنین زده شده بود و پرده‌های پنجره‌های آن کاملا پایین کشیده شده بود اما نام آخوندزاده به صورت خطاطی شده بر روی دیوار آن دیده می‌شد.”

گزارشگر رویترز می‌نویسد که وقتی از مسئول مسجد الحج پرسیدم که چگونه امکان دارد چنین مقام مهم طالبان آزادانه در آنجا زندگی کند، او در پاسخ گفت: “او یک مرد متدین بود. او شیخ‌الحدیث بود. و زمانی که امیر شد، اینجا را ترک کرد. ما همین قدر در این مورد می‌دانیم.”

در این گزارش، رویترز از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز نقل کرده که ملا هبت‌الله پس از فرار از افغانستان برای سال‌ها در مسجد و مدرسه کوچلک زندگی می‌کرده است و او در این زمان قاضی‌القضات خودخوانده طالبان بود.

اما آقای مجاهد گفته که ملا هبت‌الله این محل را پس از آنکه معاون گروه طالبان شد، ترک کرد و زمانی‌که به عنوان رهبر طالبان انتخاب شد، در آنجا زندگی نمی‌کرد.

مقامات افغانستان بارها دولت پاکستان را متهم به حمایت از طالبان و پناه دادن به آنها در خاک این کشور کرده‌اند و مقامات آمریکایی نیز در موارد بی‌شماری نارضایتی خود را از “عدم برخورد جدی” پاکستان با گروه‌های ستیزه‌جو به ویژه شبکه حقانی ابراز کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که فاش شدن محل بود و باش سابق رهبر طالبان می‌تواند بر فشارهای آمریکا و دیگران بر پاکستان بیفزاید.

رویترز در این گزارش نوشته است که مقامات نظامی پاکستان حاضر نشدند در این مورد ابراز نظر کنند اما سرفراز بوگتی، وزیر داخله ایالت بلوچستان پاکستان حضور طالبان در این ایالت را به صورت کامل رد کرده است.

او گفته که مقامات پاکستان نمی‌تواند جستجو کند که میلیون‌ها مهاجر افغانی که در این کشور زندگی کرده‌اند، بعدا مشغول چه کار می‌شوند: “ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه کسی از میان پناهجویان افغان رئیس جمهوری افغانستان می‌شود یا رهبر طالبان این کشور.”

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن