افغانستانتیتر یکچندرسانه ای

مناظره علما و طالبان راه حل صلح افغانستان

شماری از علما و استادان دانشگاه معتقد اند که مناظره رسانه ای بین علمای برجسته اسلام و طالبان بهترین راه برای رسیدن به صلح در کشور است.

سید جمال مبارز، یکتن از علما شهر کابل می گوید که بهترین راهکار برای تامین صلح مناظره است که نماینده گان برجسته طالبان و علمای نخبه اسلام در آن حاضر باشند.

به گفته وی، در این مناظره که با حضور رسانه ها و نماینده گان خارجی حضور داشته باشند، هر دو طرف گفته ها و دفاعیات خود را در قبال اعمال انجام شده ابراز کرده و از اسلام دفاع خواهند کرد.

مبارز اظهار داشت که در صورت عدم توانایی و دفاع طالبان از اعمالشان در کشور و عاجز ماندن از گفته های علما، این گروه باید دست از خشونت بردارد.

این عالم دین افزود :«یک گروه از علمای برجسته افغانستان با عقول طالبان به مناظره بنشینند؛ اگر اسلام درست درک نشد؛ آنها (طالبان) عیب علما را بگویند و استدلال بیاورند و فهم سالم خود را بیان کنند؛ اما اگر آنها دین را غلط درک کرده و آموزه های دینی را غلط فهمیدند و از آن به عنوان سوژه های سیاسی استفاده می کنند باید دست از خشونت بردارند و به صلح روی بیاورند.»

به باور وی، این صلح نیز باید بر اساس خواست مردم باشد نه هیچ کدام از طرفین گفتگو؛ چون مردم اهرم اصلی صلح در هر کجای دنیا به ویژه در افغانستان هستند.

منبع همچنین تصریح کرد که مکان این مناظره نیز می تواند از سوی طالبان تعیین شود.

در عین حال، امین گل عابد، استاد دانشگاه نیز در گفتگو با خاورمیانه، شورای عالی صلح را سمبولیک دانسته و گفت که اعضای این کمیسیون به دنبال پر کردن «جیب» هایشان هستند.

به عقیده وی، صلح شرایط و ابزار خاصی نیاز دارد که هیچ کدام از این شرایط نزد شورای عالی صلح و طالبان موجود نیست و با این شرایط، تامین صلح غیرممکن است.

عابد تصریح کرد که برای تامین صلح باید به «قرآن» رجوع کرد و خط مش حضرت محمد (ص) را سرلوحه آن قرار داد.

وی نیز از مناظره علما با طالبان استقبال کرده و از دولت خواست تا زمینه این کار را فراهم کند.

این در حالی است که مقام ها و سران حکومت بارها از علما و روحانیون خواسته اند تا در منابر و صحبت هایشان صلح را تقویت کرده و زمینه آن را فراهم کنند.z

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن