افغانستانبرگزیده های سایتتحلیل

منافع بسیاری ها در جنگ افغانستان است

خاطره جنگ ویتنام از خاطره آمریکایی ها و خاطره جنگ افغانستان از خاطره روس ها فراموش نخواهد شد. بنابراین هرکدام از آنها تلاش می کنند در این میدان افغانستان حضور داشته باشند و منافع خود را حفظ کنند

برخی از مقام های نظامی آمریکا اعلام کرده اند که در سال جاری میلادی هفتصد حمله هوایی در افغانستان انجام شده است که نسبت به سال گذشته رشد چهل درصدی آن را در افغانستان داشته ایم. آمار افزایش حملات هوایی آمریکا در حالی نشر می شود که نیروهای آمریکایی و ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی پایان ماموریت نظامی شان را در افغانستان اعلام کرده و ماموریت قاطع غیر نظامی به نام تحت مشاوریت و آموزشی را آغاز کردند. اما باتوجه به گرم شدن میدان جنگ در افغانستان و علاقمندی برخی رقیب های دیرینه آمریکا در افغانستان، آمریکا بار دیگر می خواهد به افغانستان باز گردد؟

غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: در سال ۲۰۱۴ که قطعات نیروهای خارجی یا ناتو از افغانستان بیرون شدند و تعداد محدود چند هزار نفری تحت نام حمایت قاطع در افغانستان برای آموزش و حمایت نیروهای افغان باقی ماندند، بیشتر تصور بر این بود که دیگر نیازی برای ادامه عملیات های هوایی در افغانستان نیست و نیروهای افغانستان می تواند جنگ را با حمایتی که از آنها صورت می گیرد به پیش برند. اما از یک طرف دیدیم که جزییات جنگ در افغانستان بدتر شد. از یک طرف گفتگوهای صلحی که آمریکا هم در آن دست داشت به نتیجه نرسید، جنگ ها در افغانستان افزون تر شد، مداخله پاکستانی ها در افغانستان علنی تر شد و از جانبی هم روس ها به نوعی در بازار جنگ افغانستان دخیل شدند.

وی افزود: با گسترده تر شدن جنگ در افغانستان، و کشیده شدن پای روس ها در افغانستان آن هم با روابط با مخالفان افغانستان، آمریکایی ها ترسیدند که منافع خود را در این منطقه از دست دهند. آمریکایی ها در افغانستان منافع بسیار کلانی دارند و آن را حفظ می کنند و نمی خواهند به هیچ عنوان این منافع از بین رود. بنابراین بی تفاوتی آمریکا نسبت به مسایل امنیتی افغانستان این منافع را خدشه دار می سازد و نقش روسیه را در اینجا پررنگ تر می کند. به همین جهت است برای جلوگیری از این موضوع آمریکا کوشش کرده است که برگشت دوباره ای داشته باشد و از طریق هوایی فعالیت کند.

مجروح، با بیان اینکه روس ها علاقمند هستند که آمریکایی ها را در افغانستان زمینگیر بسازند، افزود: خاطره جنگ ویتنام از خاطره آمریکایی ها و خاطره جنگ افغانستان از خاطره روس ها هیچگاه فراموش نخواهد شد. بنابراین هر کدام از آنها تلاش می کنند در این میدان افغانستان حضور داشته باشند و منافع خود را حفظ کنند. در حال حاضر هم برگ برنده در دست آمریکایی ها می باشد. تلاش روس در مقابل آمریکا در افغانستان باعث شده است که آمریکا عملیات هوایی خود را در اینجا افزایش دهد. اگر روزی جنگ افغانستان شدت بیشتری پیدا کند شاید آنها نیروهای زمینی خود را هم برگردانند.

نماینده مجلس، معتقد است جنگ افغانستان جنگی بین المللی است و گفت: در حال حاضر وضعیت جنگ افغانستان به نوعی پیش می رود که مدیریت آن از دست های خودمان خارج شده است و پای خیلی از کشورها به آن بازشده و منافع بسیاری از کشورها در مدیریت جنگ کشور ما شده است. برخی ها منافع خود را در صلح افغانستان و برخی ها منافع خود را در جنگ افغانستان می بیننند و هر کدام سعی می کنند که برای منافع خود کار کنند و این تضادها این آشفته بازار را در اینجا بوجود آورده است.

وی، در خصوص حملات هوایی آمریکا گفت: حالا هم حملات هوایی آمریکا باعث نگرانی مردم شده است. چراکه حملات هوایی قبلی آنان تلفات ملکی بسیار زیادی داشت اگر بار دیگر چنین اتفاقی افتاد، اعتراض های شدید مردم را به دنبال خواهد داشت.

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن