افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

منافع ملی که حق طالبان است؟!

کدام جاده، خانه، مال و جان مردم از کینه مخالفان در امان بوده که اکنون خط آهن، گاز و منافع مردم در امان باشد که حال در پی حمایت از طرح های ملی و منفع مردم افغانستان هستند؟ مگر اینکه خواب خط آهن و گاز دیده اند!

درست زمانی که خط آهن افغانستان خبر از شکوفایی و رشد اقتصادی را برای مردم و کشور می داد و چنین خبرهای خوشی کمتر در این جغرافیا اتفاق می افتد، طالبان با شامل کردن خود به عنوان جزیی از این کشور به دنبال حمایت از منافع کشور و مردم برآمدند.

طالبانی که بر اساس آمار ماه گذشته تنها در مدت دو ماه به ارزش بیش از دو میلیارد افغانی (۳۰ میلیون دالر) به زیر ساخت های کشور صدمه زدند روز گذشته طی اعلامیه ای عنوان کردند از طرح های ملی که به نفع مردم افغانستان و برای توسعه باشد، حمایت می کند و متعهد به محافظت از آنهاست.

چنین تعهد و حمایتی از ویران کننده ترین گروه تروریستی که دلیل اصلی کشتار و ناامنی نیز هستند نسبت به طرح های ملی نشان از آن دارند که این گروه خود را جزیی از افغانستان دانسته و در پی سود بردن از طرح های چون خط آهن هستند و سود بردن از چنین منافع را حق خود می دانند.

درست پس از مراسم افتتاح خط آهن ترکمنستان و افغانستان طالبان دست به انتشار چنین اعلامیه زده اند حال باید از این گروه حامی منافع کشور! پرسید: ویران کردن جاده کابل – قندهار برای چه بود؟ نابودی ۳۰۲ مکتب و ۴۱ مرکز بهداشت؟ آسیب رساندن به ۵۰ مسجد در ۱۱ ولایت و بیش از ۵ هزار خانه و آتش زدن و غارت ولایت قندوز در دو سال پیاپی و همچین بستن شاهراه های حیاتی؟

این نابودی ها و خرابی ها تنها در طول دو ماه حمله طالبان به ولایت قندوز و چند ولایت صورت گرفته است و حال حساب کنیم خسارت های مالی و جانی طی دو دهه حضور طالبان در افغانستان را.

چگونه این گروه به این نتیجه رسیده اند که از منافع دولت افغانستان حمایت کند؟ به طور قطع خواب خوش استفاده از خط آهن و رسیدن هر چه بیشتر به سود تجارت های چون مواد مخدر و غارت معادن دیدند.

این در حالی است که اگر در گذشته یک بار طالبان اقدام به کشت مواد مخدر می کردند طی سال های گذشته تبدیل به کاشت و برداشت سه بار در سال شده است که این میزان از برداشت تریاک نیاز به راه های جدید برای انتقال دارد و باید غارت معادن و آثار باستانی را نیز به آن افزود.

طالبانی که بر مبنای جنگ و نابودی از سوی پاکستان شکل گرفته است، هیچ سنخیتی با بازسازی ندارد و این اعلامیه بیشتر تمسخری است که سعی در موجه نشان دادن چهره منفور آنان دارد، در حالی که بیشتر بخش های کشور در هراس و جنگ با طالبان به سر می برد چنین اعلامیه های باشد برای دلخوشی نیروهای چنین گروهی که دیگر هیچ یک از مردم افغانستان با سال های درد و رنج از سوی آنان وارد بازی های اینچنین نمی شوند.

از سوی دیگر استخبارات پاکستان که به عنوان حامی و تمویل کننده طالبان هستند چه زمانی به دنبال منافع افغانستان بوده که اکنون به جای ویرانی خواهان سازندهی است؟ کدام جاده، خانه، مال و جان مردم از کینه و نفاق آنان در امان بوده که اکنون خط آهن، گاز و منافع مردم در امان باشد؟

در این میان رییس جمهور بهتر از هر کارشناس و صاحب نظری با خطرات این گروه و تهدید کشوری چون پاکستان واقف است و اگر به عنوان بالاترین مقام در افغانستان به دنبال منفعت مردم کشور است، نباید از چنین اطلاعیه های به عنوان گامی مثبت از سوی برادران ناراضی کرزی استفاده کند و در پی به حقیقت بدل کردن رویای صلح با طالبان به مانند حزب اسلامی باشد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن