اقتصادیبرگزیده های سایت

مهلت ۱۰ روزه والی هلمند برای جم آوری پول پاکستانی

یاسین خان، والی هلمند در نشستی که به هدف ترویج پول افغانی راه اندازی شده بود برای توقف داد و ستد با پول پاکستان در آن ولایت، ۱۰ روز مهلت داد.

آقای خان هشدار داد که پس از گذشت ۱۰ روز، متخلفینی که در شهر و ولسوالی‌ها در کار و بار شان از روپیۀ پاکستانی استفاده کرده باشند، پول‌های شان ضبط شده و با برخورد قانونی مقابل خواهند شد.

کمپاین ترویج پول افغانی هفت ماه پیش آغاز شد و مقامات می‌گویند که اکنون در بازارهای این کشور ۹۰ در صد داد و ستد با پول افغانی صورت می‌گیرد.

این در حالی است که پرچون فروشان ولایت هلمند شکایت دارند که عمده فروشان اموال شان را با روپیۀ پاکستانی و دالر امریکایی به فروش می‌رسانند و اگر آنان آنرا به افغانی بفروشند در بسیاری موارد به زیان شان تمام می‌شود.

از جانب دیگر، نمایندگی افغانستان بانک در ولایت هلمند می‌گوید که مقدار کافی پول افغانی در بانک موجود است که می‌تواند تقاضای بازارهای این ولایت را برآورده سازد.

عصمت الله فضلی، مدیر عمومی این بانک در رابطه به شکایت های کهنه بودن بانک نوت‌های افغانی گفت که بخش ویژه‌ای را برای جمع آوری بانک نوت‌های کهنه ایجاد کرده اند و مراجعین می‌توانند بانک نوت‌های کهنه شان را تبادله کنند.

هلمند و سایر ولایت‌های افغانستان که با پاکستان مرز مشترک دارند در بسیاری از معاملات تجارتی از روپیۀ پاکستان و دالر امریکایی استفاده می‌کنند که این امر باعث جلوگیری از دوران بانک نوت‌های افغانی در بازارهای این کشور شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن