اخبار کوتاهافغانستانتیتر یکمصاحبه

موضع طالبان تغییر نکرده/ پاکستان و امریکا در افغانستان شکست خورده اند

 

مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که در مواضع و شرایط طالبان برای از سرگیری مذاکرات صلح تغییری دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری رشد، جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع مجلس سنای این کشور گفت: افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی با خطر ناکامی سیاسی روبروست و این وضعیت بشدت نگران کننده است.

وی افزود: علاوه بر اینکه همگرایی سیاسی در افغانستان در حال نزول است و دولت کابل با آزمونهای جدی دست و پنجه نرم می‌کند، حملات طالبان افغان نیز شدت یافته است.

کلپر ادامه داد: موضع و شرایط طالبان برای آغاز مجدد مذاکرات صلح ثابت مانده است و نشانه‌هایی از تغییر در آن دیده نمی‌شود.

در حالی که حکومت افغانستان از آغاز مجدد مذاکرات صلح مستقیم با طالبان افغان در اینده نزدیک خبر می‌دهند، مقامهای ارشد اطلاعاتی آمریکایی نسبت به موفقیت این مذاکرات اطمینان ندارند.

یکی از مهمترین شرطهای طالبان افغان برای نشستن بر میز مذاکره با دولت کابل را خروج کامل نیروهای خارجی به ویژه نظامیان آمریکایی اعلام شده است.

«وینسنت استیوارد» رئیس اداره اطلاعات نظامی آمریکا، نیز در این جلسه گفت با وجود اینکه نیروهای افغان به صورت مستقل نبرد با مخالفان مسلح را رهبری می‌کنند اما در انجام مسئولیتهایشان آزمونهایی را در پیش رو دارند.

وی اعلام کرد که طالبان افغان مناطق تحت کنترل دولت افغانستان را محدود کرده است.

این در حالی است که اخبار مرگ «ملاحسن رحمانی» یکی از اعضای شورای رهبری طالبان افغان و یکی از شرکت‌کنندگان در روند مذاکرات صلح منتشر شد.

از سوی هم یک کارشناس پاکستانی گفته است که امریکا و پاکستان در افغانستان شکست خورده اند.

انوار ساجدی کارشناس پاکستانی در مصاحبه با شبکه خبری سچ تی وی اظهار داشت: عملیات‌های تروریستی در بلوچستان از جانب طالبان سازماندهی می‌شود.

وی افزود: طالبان توسط سازمان اطلاعات هند و سازمان‌های اطلاعاتی غربی پشتیبانی می‌شوند و در بخش‌هایی از نقاط مرزی افغانستان مستقر شده‌اند.

ساجدی گفت: گرچه ترور «منان بلوچ» احساسات جدایی طلبان را برانگیخته اما آنها این توانایی را ندارند که زمان دقیق عبور کاروان‌های نظامی را محاسبه کنند و از حمله انتحاری با بمب ۱۰ تا ۱۵ کیلو علیه نظامیان استفاده کنند.

انوار ساجدی تأکید کرد: عملیات‌های تروریستی در سراسر پاکستان به ویژه کراچی و بلوچستان توسط طالبان انجام می‌شود و آنها توسط سازمان‌های اطلاعاتی غربی و هند پشتیبانی می‌شوند.

وی افزود: نمی‌توان این موضوع را انکارکرد که لشکر آزادی‌خواه بلوچستان با طالبان همکاری می‌کند اما نقش اصلی در عملیات‌های تروریستی پاکستان را طالبان ایفا می‌کنند و تجربه زیادی در این کار دارند.

ساجدی خاطر نشان کرد: دولت ایالتی بلوچستان هیچ اقدام جدی و عملی برای مذاکره با شبه‌نظامیان انجام نداده است.

وی افزود: با اینکه سر وزیر بلوچستان یک بار با براهمداغ بکتی رهبر جدایی طلبان ملاقات کرد اما اقدامات عملی برای صلح صورت نگرفت.

ساجدی بیان کرد:گوادر از اهمیت زیادی برخوردار است و آینده اقتصادی منطقه بستگی به اجرای پروژه‌های چین و افتتاح مسیرهای ارتباطی با کشورهای آسیای مرکزی دارد اما برخی کشورهای غربی و هند با ایجاد نا‌امنی در بلوچستان سعی دارند آینده اقتصادی این منطقه را به چالش بکشند.

انوار ساجدی اظهار داشت: از مرز افغانستان تا کویته مرکز بلوچستان مناطق پشتون‌نشین قرار دارد بنابراین طالبان به راحتی می‌توانند در این منطقه فعالیت کنند.

وی افزود: با اینکه از کویته تا گوادر تعداد بلوچ‌ها بیشتر است اما باز هم پشتون‌ها قدرت خوبی در این منطقه دارند. مشکل اصلی بلوچستان این است که دولت نمی‌تواند نیازهای مالی مردم را برآورده کند بنابراین آنها با دریافت پول از آمریکا،‌ هند و سایر کشورها حاضر می‌شوند با سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه همکاری کنند.

در ادامه ژنرال «میرزا اسلم بیگ» رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان گفت: ریشه تروریسم در پاکستان به مذاکره نکردن با طالبان و ادامه جنگ نیابتی در منطقه بر می‌گردد.

وی افزود: طالبان بارها اعلام کرده‌اند که نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند و نمایندگان این گروه باید بتوانند آزادانه به کشورهای مختلف دنیا سفر کنند اما آمریکا حاضر نیست این مطالبات را بپذیرد.

اسلم بیگ تأکید کرد: آمریکا و پاکستان در جنگ افغانستان شکست خورده‌اند اما به جای پند گرفتن از گذشته باز می‌خواهند از طالبان برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند در حالی که این گروه دیگر مانند گذشته مطیع محض هیچ یک از این کشورها نیست.

وی افزود: تا زمانی که پاکستان و آمریکا با هم به توافق نرسند نا‌امنی در منطقه ادامه خواهد داشت.

رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان گفت: در حال حاضر زمان در دست طالبان است و آنها که سال‌ها در افغانستان جنگیده‌اند می‌توانند این جنگ را تا سال‌ها ادامه دهند.

ژنرال اسلم بیگ اظهار داشت: روس‌ها از آمریکایی‌ها بهتر عمل کردند زیرا سرانجام شکست خود را پذیرفتند و از افغانستان خارج شدند اما آمریکا شکست خود را نمی‌پذیرد و تلفات زیادی متحمل خواهد شد.

وی افزود: آمریکا و ناتو باید از افغانستان خارج شوند اما موضوع این است که چطور از افغانستان خارج شوند تا کسی متوجه شکست آنها نشود.

ژنرال اسلم بیگ تأکید کرد: طالبان مانند گذشته نیستند و از نظر سیاسی پیشرفت زیادی کرده‌اند و در حال حاضر توانایی اداره یک دولت مستقل را دارند.

اسلم بیگ گفت: طالبان در گذشته با برخی از گروه‌های شبه نظامی افغانستان دچار اختلاف بودند اما در حال حاضر تلاش می‌کنند با همه گروه‌ها به جز اتحاد شمال کنار بیایند.

وی افزود: شبه‌نظامیان آسیای مرکزی مانند ازبک‌ها حاضرند با طالبان همکاری کنند بنابراین قدرت آنها افزایش پیدا کرده و می‌توانند پیروزی خود را بر نیروهای خارجی تضمین کنند.

رئیس سابق سازمان اطلاعات پاکستان در پایان گفت: همه کشورها از جمله افغانستان،‌ آمریکا و پاکستان باید با طالبان مذاکره کنند و هیچ کشوری نمی‌تواند با تکیه بر توان نظامی با این گروه بجنگد و اگر هم چنین شیوه‌ای در پیش گرفته شود،‌در طولانی مدت نتیجه‌ای جز شکست ندارد.

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن