افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

مولوی عبدالکبیر: خلیلی، محقق و مدبر شامل عفو عمومی می‌شوند و حق دارند در کشور زندگی کنند

معاون سیاسی نخست‌وزیر امارت اسلامی در دیدار با چند نماینده قومیت هزاره گفته است که شخصیت‌های قوم هزاره مانند محمد کریم خلیلی، محمد محقق و صادق مدبر شامل عفو عمومی شده‌اند و می‌توانند در افغانستان زندگی کنند.

شام روز گذشته خبرگزاری دولتی باختر گزارش کرد که سید صوفی گردیزی، شیخ کریمی بامیانی و سنگردوست وردک به «نمایندگی» از قوم هزاره، پشتی‌بانی‌شان را از امارت اسلامی اعلام کرده‌اند.
طبق این گزارش، این سه نفر با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست‌وزیر امارت اسلامی دیدار کرده‌اند. آن‌ها در این دیدار پایان «اشغال» افغانستان توسط امریکایی‌ها را «معجزه» دانسته‌اند؛ زیرا به گفته‌ آنان، طالبان نمی‌خواستند که افغانستان بار دیگر به میدان جنگ تبدیل شود.
این سه نفر در این دیدار همچنین گفته‌اند که میان طالبان و هزاره‌ها باید اعتمادسازی شود. به‌ گفته‌ آن‌ها، با شخصیت‌های زیادی باید گفت‌وگو شود تا دوباره به کشور بازگشته و زیر چتر طالبان زندگی «امن و مصئون» را ادامه دهند.
مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی نخست‌وزیر امارت اسلامی جغرافیای افغانستان را خانه‌ مشترک تمام اقوام و مذاهب دانسته و از قربانی‌های قوم هزاره در «جهاد گذشته» قدردانی کرده است. او اهداف «جهاد کنونی» را پایان «اشغال» و «حاکمیت یک نظام مستقل اسلامی» عنوان کرده است.
معاون سیاسی نخست‌وزیر امارت اسلامی شخصیت‌های قوم هزاره، از جمله محمدکریم خلیلی، محمد محقق و صادق مدبر را به ‌عنوان اعضای جامعه افغانستان یاد کرده و گفته است که زندگی در افغانستان حق مسلم آن‌ها است.
به‌ گفته‌ عبدالکبیر، عفو عمومی طالبان شامل این افراد نیز می‌شود و به آن‌ها اطمینان داده است که هیچ خطری از سوی طالبان متوجه‌شان نمی‌شود.

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/r309p
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن