برگزیده های سایتجهان

مکان نگهداری جنگ افزار های اتمی امریکا فاش شد

ناتو به طور تصادفی مکان هایی را کشف کرد که سلاح های هسته ای ایالات متحده در آن نگهداری می شود.

به گزارش خبرگزاری رشد، روزنامه واشنگتن پست نوشت: سند ارائه شده به کمیته مجمع پارلمانی ناتو به طور تصادفی مکان ذخیره سازی سلاح های هسته ای امریکا را نشان می دهد

در سند از نگهداری برخی جنگ افزارهای هسته‌ای ایالات متحده امریکا در یک پایگاه هوایی در بلژیک سخن گفته شده.

سند فاش شده ناتو تایید می‌کند برخی سلاح‌های هسته‌ای ارتش ایالات متحده در پایگاه هوایی «کلین بروگل» در بلژیک و در شهر «لیمبرگ» واقع در منطقه «فلاندر» نگهداری می‌شود.

در حالی که برای چندین دهه تصور می‌شد که این پایگاه هوایی برای نگهداری تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما تا به حال هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده بود.

بر اساس این سند، در مجموع ۱۵۰ بمب اتمی امریکایی در پایگاه‌های نظامی در چندین کشور اروپایی و ترکیه نگهداری می‌شوند. در این سند طبقه بندی نشده فهرستی از پایگاه‌های نظامی در اروپا و ترکیه که در آن سلاح‌های اتمی امریکا مستقر هستند،مشاهده می‌شود.در این فهرست نام پایگاه هوایی کلین بروگل بلژیک نیز به چشم می‌خورد.

پیشتر نیز گزارش گروهی از دانشمندان و محققان به تعداد بمب‌های اتمی امریکا در پایگاه‌های مختلف اشاره کرده بود.

در این گزارش آمده که تعداد بمب‌های اتمی تاکتیکی در پایگاه‌های عملیاتی «پنتاگون» در کشورهای اروپایی ۱۵۰ عدد است که در یک سال گذشته تغییری نداشته است. این بمب‌های اتمی که    بمب‌های تاکتیکی هستند، در ۶ پایگاه واقع در ۵ کشور اروپایی مستقر شده‌اند. از این میان دو پایگاه در ایتالیا و در هریک از کشورهای آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند یک پایگاه وجود دارد.

اخیرا نیز گزارش شد که امریکا قصد دارد برای ارتقای زرادخانه خود ۵۰۰ میلیارد دالر هزینه کند.

رئیس جمهور امریکا حدود دو هفته قبل در جمع نظامیان این کشور در کوریای جنوبی از ساخت جنگ افزارهای جدید و ارتقاء زرادخانه هسته‌ای این کشور خبر داد.

آمریکا یگانه کشور جهان معاصر است که از بمب‌ اتمی علیه بشریت استفاده کرد. این کشور در پایان جنگ جهانی دوم، دو عملیات اتمی علیه جاپان انجام داد و با دو بمب اتمی شهرهای «هیروشیما» و«ناگازاکی» را بمباران کرد که در نتیجه آن بیش از صدهزار نفر جان باختند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن