اخبار کوتاهافغانستان

مکتوب رییس‌جمهور به صلاح مملکت نیست/ روند استیضاح ادامه میابد

 

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان، در نشست علنی امروز مجلس، مکتوب رییس‌جمهور غنی را مبنی بر به‌تعویق انداختن روند استیضاح وزیران کابینه، بر خلاف صلاح مملکت دانست.

آقای ابراهیمی گفت که مکتوب رییس‌جمهور به صلاح مملکت نیست؛ اما روند استیضاح وزیران هم‌چنان بر قوت خود باقی است.

رییس مجلس نمایندگان به رییس‌جمهور گفت که باید به تقابل حکومت و نمایندگان ملت پایان دهد و در غیر آن فردا بودجه به مجلس می‌آید و این جنجال‌ها ادامه می‌یابد. نمایندگان مجلس روز گذشته، وزیران خارجه، فواید عامه و کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین را استیضاح و سلب اعتماد کردند.

اما رییس‌جمهور غنی از میان ۳ وزیر سلب صلاحیت شده، سلب اعتماد صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه را بر خلاف ماده ۹۲ قانون اساسی خوانده و با ارسال مکتوبی به مجلس نمایندگان، از آن‌ها خواسته است تا روند استیضاح وزیران کابینه را به تعویق اندازند.

مکتوبی را که رییس‌جمهور غنی به نمایندگان مجلس فرستاده بود، امروز در نشست علنی مجلس خوانده شد و در آن آمده بود که نمایندگان مجلس روند استیضاح وزیران کابینه را به تعویق اندازند تا وزیران گزارش تفصیلی کارکردهای خود را به مجلس نمایندگان ارایه کنند.

قرار بود که طبق آجندای مجلس نمایندگان، امروز یکشنبه ۲۳ عقرب، وزیران مالیه، معارف و ترانسپورت استیضاح شوند؛ اما هیچ‌کدام این وزیران به مجلس نمایندگان حاضر نشدند.

شماری از نمایندگان مجلس در اعتراض به حاضر نشدن این وزیران، برای آن‌ها ضرب‌الاجل تعیین کردند و سرانجام رییس مجلس تایید کرد که باید این وزیران تا ۱ ساعت دیگر در جلسه استضاحیه حاضر شوند و در غیر آن، در غیاب آن‌ها صندوق گذاشته شده و نمایندگان مجلس در مورد آن‌ها تصمیم خواهند گرفت.

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی یک شب پیش از استیضاح و رد صلاحیت اولین گروه ۳ نفری وزیران، از نمایندگان مجلس خواسته بود که اعضای کابینه را در مورد مصرف نکردن بودجه‌های وزارت‌خانه‌های‌شان مورد فشار قرار دهند.

نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند تا ۱۸ وزیر کابینه را که بودجه‌های وزارت‌خانه‌های‌شان را کمتر از ۷۰ درصد در جریان یک سال مالی، به مصرف رسانده‌اند استیضاح کنند که طبق آجندای مجلس، همه روزه ۳ وزیر استیضاح می‌شوند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن